اسم‌های ساده‌تر روی کودکانتان بگذارید تا دوست‌داشتنی‌تر به نظر برسند

اسم‌های ساده‌تر روی کودکانتان بگذارید تا دوست‌داشتنی‌تر به نظر برسند

اسم‌های ساده‌تر روی کودکانتان بگذارید تا دوست‌داشتنی‌تر به نظر برسند

وقتی اسم فردی را می‌شنوید که اصلا او را نمی‌شناسید،‌ در مورد او چه فکر می‌کنید؟ البته به نظر اصلا درست نمی‌رسد که بخواهیم بر اساس تنها اسم افراد در مورد آن‌ها قضاوتی داشته باشیم. اما مطالعات نشان می‌دهند که مغز به هر حال این کار را می‌کند.
به گزارش وایرد، مطالعات جدید حاکی از آن است که هر چه تلفظ اسم یک نفر ساده‌تر باشد، مردم با احتمال بالاتری او را دوست خواهند داشت. آدام التر، روانشناس دانشگاه نیویورک و از محققین این مطالعه می‌گوید:‌ «وقتی بتوانیم بخشی از اطلاعات را ساده‌تر پردازش کنیم و آن را راحت‌تر بفهمیم، آن را بیشتر دوست خواهیم داشت.»

این ایده که مغز اطلاعاتی را بیشتر دوست دارد که در استفاده ساده باشند، در واقع به دهه 1960 / 1340 برمی‌گردد، زمانی که محققین دریافتند مردم به تصاویری از حروف چینی بیشترین علاقه را نشان می‌دهند که قبلا بارها و بارها آن را دیده باشند. از آن زمان محققین سایر نقش‌هایی را که یک اسم می‌تواند بازی کند، مورد بررسی قرار داده‌اند، این که چه‌طور یک اسم روی قضاوت ما تاثیر می‌گذارد و این تاثیر به چه میزان است.

برای مثال، برخی مطالعات نشان دادند که مردم می توانند تا حدی تنها با دانستن اسم کوچک یک نفر، میزان درآمد و میزان تحصیلات او را پیش‌بینی کنند. احتمالا دوران کودکی غنی‌ترین حوزه برای مطالعه در مورد اسم‌هاست: برای پسرهایی که اسم‌های دخترانه دارند، تعلیق در دوران مدرسه با احتمال بالاتری اتفاق می‌افتد. به علاوه هر چه اسم یک کودک غیرمعمول‌تر باشد، احتمال بیشتری دارد که مرتکب کار خلافی شود.

اسم‌های ساده‌تر روی کودکانتان بگذارید تا دوست‌داشتنی‌تر به نظر برسند

در سال 2005 / 1384، التر و همکارانش در مورد این که چه‌طور راحتی تلفظ اسم شرکت‌ها روی عملکرد آن‌ها در بازار بورس تاثیر می‌گذارد مطالعه کردند. جدا از همه تاثیرهای مشهود، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که سهام شرکت‌هایی که اسمشان راحت‌تر تلفظ می‌شود در مقایسه با شرکت‌هایی که اسم سختی دارند، بهتر داد و ستد می‌شود.

التر در این‌باره می‌گوید:‌ «کمّی‌سازی این تاثیر معمولا خیلی خیلی دشوار است چون به میزان بسیار زیادی به زمینه بستگی دارد. ولی وجود دارد و قابل اندازه‌گیری است. نمی‌‌توانید از آن اجتناب کنید.»
اما تلفظ نام چه‌قدر روی ادراک ما از افراد تاثیر می‌گذارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال، التر و همکارانش سیمون لهام و پیتر کوال از دانگشاه ملبورن پنج مطالعه انجام دادند.

در مطالعه اول،‌ از 19 زن و 16 مرد که همگی دانشجو بودند، خواسته شد 50 نام خانوادگی را بر اساس سختی و آسانی تلفظ و نیز این که چه‌قدر از آن خوششان می‌آید، ارزیابی کنند. در مطالعه دوم، 17 زن و 7 مرد دانشجو باید به نامزدهای سیاسی فرضی تنها بر اساس اسمشان رای می‌دادند. در مطالعه سوم، از 55 زن و 19 مرد دانشجو خواستند به نامزدهای فرضی رای بدهند که هم نام آن‌ها را می‌دانستند و هم مقداری اطلاعات در مورد موقعیت سیاسی آن‌ها داشتند.

اسم‌های ساده‌تر روی کودکانتان بگذارید تا دوست‌داشتنی‌تر به نظر برسند

در مجموع محققین به این نتیجه رسیدند که راحتی تلفظ یک اسم، بدون در نظر گرفتن طول آن یا این که چه‌قدر خارجی به نظر برسد، در تعیین مورد علاقه بودن بیشترین سهم را دارد. سادگی تلفظ حدود 40 درصد از دوست‌داشتنی‌ بودن را شکل می‌دهد.
البته به گفته خود التر، این موقعیت‌ها هیچ‌کدام واقعی نبودند و در دنیای واقعی، عوامل متعدد دیگری وجود دارند که بر دوست‌داشتنی بودن موثر هستند.

در مطالعات اخیر، گروه التر می‌خواستند به درک بهتری از تاثیر سادگی تلفظ اسم در محیط خارج از آزمایشگاه برسند. آن‌ها اسم 500 وکیل را به طور تصادفی انتخاب کردند و سادگی تلفظ نام آن‌ها و میزان دوست‌داشتنی بودنشان را ارزیابی کردند. وقتی این نتایج را با سابقه دانشگاهی،‌ میانگین درآمد و جایگاه حقوقی واقعی این وکلا مقایسه کردد، همبستگی اندک اما قابل توجهی مشاهده شد.

به نظر می‌رسد دست‌کم در این مطالعه، 1.5 درصد از موفقیت وکلا به سادگی تلفظ نام آن‌ها بستگی دارد. التر در این‌باره می‌گوید:‌ «البته این خیلی کم‌تر از آن 40 درصد است و ما واقعا نمی‌دانیم کدام وکیل شایسته‌تر است در حالی که شایستگی قطعا بیشترین تاثیر را در موفقیت دارد. با این حال، هنوز هم اسم مهم است.»
این نتایج روی خود التر تاثیر گذاشته است. وی تصمیم دارد وقتی بچه‌دار شد، برای آن‌ها اسم‌های ساده انتخاب کند!

خبرآنلاين

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *