اصول شير دادن با شيشه

اصول شير دادن با شيشه

اصول شير دادن با شيشه

چند وقت يك بار بايد به كودك شير داد؟

در اين مورد نيز مثل زماني كه كودك از شير مادر تغذيه مي كند، بيشتر متخصصين بر اين باورند كه در هفته هاي اول نبايد برنامه زمان بندي خاصي را در نظر گرفت بلكه مادر به تدريج ظرف يكي دو ماه به يك زمانبندي مناسب براي تغذيه كودكش مي رسد. در ابتدا هر 2 تا 3 ساعت و يا زمانيكه كودك به نظر گرسنه مي رسد به او شير دهيد. كودك تا زماني كه به وزني معادل 5 كيلو برسد در هر نوبت 30 تا 90 سي سي (ميلي ليتر) شير مي خورد. بيشتر از آنچه مي تواند بخورد به او شير ندهيد. متخصص كودكان مي تواند در مورد ميزان مناسب شير در ماه هاي آينده كه كودكتان رشد مي كند به شما كمك كند.

آيا بايد شيشه شير را قبل از شير دادن استرليزه كرد؟

قبل از اولين استفاده از يك شيشه جديد، بايد شيشه، سر شيشه و حلقه سر شيشه را بمدت 5 دقيقه در آب در حال جوش قرار داده و استرليزه كرد. سپس شيشه را روي پارچه تميزي بگذاريد تا خشك شود. پس از آن شستشو با آب گرم و مايع ظرفشويي يا در ماشين ظرفشويي كفايت مي كند.

توجه: در صورتيكه از آب چاه استفاده مي كنيد بهتر است هر بار شيشه را بجوشانيد.

اصول شير دادن با شيشه

بهترين راه براي گرم كردن شير درون شيشه چيست؟

مي توانيد شيشه را در آب گرم (نه جوش) قرار دهيد يا زير شير آب گرم بگيريد. البته بايد گفت كه از نظر سلامتي گرم كردن شير هيچ مزيت خاصي ندارد (هر چند كودك ممكن است شير گرم را ترجيح دهد).

در واقع اگر بتوانيد كودكتان را به خوردن شير با دماي معمولي يا حتي كمي سرد عادت دهيد كارتان خيلي راحت مي شود.

هيچگاه از مايكروويو براي گرم كردن شيشه استفاده نكنيد زيرا مايكروويو مواد را بصورت نامنتاسب گرم مي كند و ممكن است قسمت هايي از مايع گرم شود و قسمت هايي از آن داغ و اين مي تواند سبب سوختگي گردد. گرم كردن با مايكروويو همچنين سبب شكسته شدن تركيبات غذايي در شير خشك مي شود.

از كجا مطمئن شوم كه كودكم براحتي با شيشه شير مي خورد؟

گوش كنيد و نگاه كنيد. اگر مكيدن كودك خيلي سر و صدا ايجاد مي كند شايد مقداري هوا همراه با شير مي خورد. براي جلوگيري از خوردن هوا كودك خود را در وضعيت 45 درجه نگهداريد. همچنين شيشه را در وضعيتي قرار دهيد كه سر شيشه پر از شير باشد.

سعي كنيد اگر كودكتان با شيشه نيز شير مي خورد او را در آغوش بگيريد. شير دادن فرصت بسيار خوبي براي در آغوش گرفتن كودك و تماس بدني با اوست.

هيچگاه شيشه را چيزي مثل بالش تكيه ندهيد و رها نكنيد زيرا ممكن است باعث خفگي كودك شود.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *