اضطراب امتحان در دانش آموزان

اضطراب امتحان در دانش آموزان

اضطراب امتحان
امتحان.. امتحان، باز هم امتحان شروع شد، اغلب دانش آموزان در ایام امتحانات چنان دچار اضطراب، تشویش، نگرانی و هیجانات ناخوشایند می شوند که برخی از آنان مبتلا به آشفتگی معده، سرگیجه، بی اشتهائی، بی خوابی، حالت تهوع، تپش قلب، ضعف و تنگی نفس می گردند. همچنین، در مواردی که امتحان به صورت شفاهی از دانش آموز گرفته می شود، ممکن است علائمی از لکنت زبان های عصبی، خشکی دهان و عرق کردن بیش از اندازه را نیز به همراه داشته باشد.
امتحان دادن بعضی از کودکان را می ترساند و آن ها را مضطرب و نگران می سازد. این کودکان آنقدر مضطرب و
هیجان زده می شوند که حتی ممکن است هر چه را که خوانده اند در هنگام امتحان فراموش کنند.
آنچه اهمیت دارد این است که از همان اوایل دوران تحصیل این مشکل را در کودکتان شناسایی کنید و در مورد آن اقدام کنید زیرا این حالت می تواند در کودک ماندگار شود و حتی در دوران تحصیلات دانشگاهی هم گریبان گیر او شود. روش هایی وجود دارند که می توانید با به کارگیری آن ها به کودک کمک کنید تا با احساساتشان کنار بیایید و اضطراب و هیجان امتحان را از بین ببرد.
اضطراب امتحان معمولاً بین سنین 10 تا 12 سالگی، یعنی زمانی که دانش آموزان در مقطع ابتدائی درس می خوانند، آغاز می شود و چنانچه درصدد مقابله و رویاروئی با آن برنیایند، با بالا رفتن مقطع تحصیلی آنان، افزایش می یابد. در 25% از دانش آموزان اضطراب امتحان آسیب زا بوده و با افزایش سن میزان آن افزایش می یابد. همچنین به دلیل مسایل فرهنگی و نقش های جنسیتی دختران مضطرب تر از پسران هستند، ‌زیرا اضطراب توسط دختران و زنان پذیرفته شده است.
اضطراب امتحان دو بعد دارد:
1. بعد جسمانی: که شامل واکنش فیزیولوژیک خودکار است مثل تپش قلب، سردرد، تعریق، لرزش دست و اندام‌ها، آشفتگی معده، رنگ‌پریدگی، حالت تهوع و استفراغ و غیره.
2. بعد شناختی و فکری: دلواپسی راجع به پیامد کار، دلواپسی راجع به شکست و ناکامی، افکار تحقیر و سرزنش خود، مقایسه خود با دیگران، انتظارات منفی از خود، مشکل تمرکز و توجه، فراموش کردن مطالب خوانده شده، گفتگوی منفی با خود و… که همه اینها مانع انجام تکلیف و حل مشکل می‌گردد.

منابع:
www.seemorgh.com/health
سلامت
تبیان
چگونه با کودکم رفتار کنم، گاربر، استیفن، دانیلز گاربر، ماریان، فریدمن، روبین، مترجمان: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریفی تبریزی، انتشارات مروارید، ۱۳۸۴
گردآورنده: فریبا نقدی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *