اضطراب امتحان و راههای کاهش آن

اضطراب امتحان و راههای کاهش آن

با اضطراب امتحان چکارکنیم؟
برای مقابله با اضطراب امتحان قبل از امتحان می توان روش های زیر را به کار برد.
ـ به فرزند خود کمک کنید تا برنامه ی درسی خوبی تنظیم کند. وقتی امتحانی در پیش است کودک را تشویق کنید یک برنامه ی درسی مدون برای خود بنویسید که بتواند زودتر از موعد خود را آماده امتحان کند.مطلب درسی را به بخش های کوچک تر تقسیم کند و هر روز بخشی را طبق برنامه برای مطالعه در نظر بگیرید.
ـ تنظیم برنامه خواب و استراحت
برخی با این تصور که هنگام امتحانات برای مطالعه بیشتر اصلا نباید خوابید و یا خیلی کم خوابید ، خود باعث خستگی ذهنی و در نتیجه فراموشی بیشتر در مطالب خوانده شده می‌گردند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مطلوب است، اما افراط در آن هرگز مفید نخواهد بود.
ـ به کودک کمک کنید تا مهارت های مطالعه را بیاموزد. پس از این که فرزندتان مطالب مربوط را به امتحان را مطالعه کرد به او نشان دهید چگونه می تواند خودش را به وسیله ی امتحان کردن در مورد مطلب بیازماید. به او آموزش دهید که چگونه نکات مهم را علامت گذاری کند یادداشت بردارد و یا از روش های خاص مطالعه استفاده کند.
ـ با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه‌ی امتحان حاضر شوید. وسایل مورد نیاز مثل مداد، خودکار، ماشین حساب، لغت نامه و ساعت را به همراه داشته باشید. با این کار همه چیز در دسترس شما خواهد بود و نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.
ـ یک فهرست تهیه کنید. از کودک بخواهید فهرستی از تمام افکار منفث که قبل از امتحان به ذهنش می آید ، برای شما تهیه کند. برای نمونه :« خوب درس نخوانده ام. » ، « هول خواهم شد. » ، « حواسم را جمع نخواهم کرد. » « ذهنم مرا یاری نخواهد کرد. » سپس از او بخواهید فهرستی از متضادهای این عبارت ها را بنویسد : « من به اندازه ی کافی درس خوانده ام پس موفق خواهم شد. » ، «حواسم را جمع خواهم کرد و ذهنم هم مرا یاری خواهد کرد ».
ـ عجله کردن را کاهش بدهیم. مواقعی که بچه‌ها دچار اضطراب می‌شوند عجله می‌کنند و بی‌قرار می‌شوند. صفحه اول را می‌خوانند، می‌روند روی یک فصل دیگر، یک کتاب را کنار می‌گذارند، سراغ کتاب دیگر می‌روند، همزمان چیزی می‌خورند و درخواست تنقلات می‌کنند. این مسئله نگرانی را بیشتر می‌کند. در این مواقع والدین باید مداخله کرده و نظمی به دروس کودک خود بدهند. مثلآ پیشنهاد دهند اول دروس سبک‌تر و راحت‌تر را شروع کند، فصل‌های کوچک‌تری که آسان‌تر است و کودک تسلط بیشتری به آنها دارد. این مسئله یک بازخورد مثبت به کودک می‌دهد و اضطراب او را کاهش می‌دهد.

منابع:
بیتوته
www.seemorgh.com/health
http://daneshnameh.roshd.ir
چگونه با کودکم رفتار کنم، گاربر، استیفن، دانیلز گاربر، ماریان، فریدمن، روبین، مترجمان: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریفی تبریزی، انتشارات مروارید، ۱۳۸۴
گردآورنده: فریبا نقدی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *