افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر

مصرف گياه گزنه (با نام علمي UTRICADIACIA )، سبب افزايش شير مادران شيرده مي‌‏شود

گياه گزنه با نام علمي UTRICADIACIA از رده UTRICACEAE، گياه بوته‌اي با ارتفاع ۱۵ تا ۶۵ سانتي‌متر است كه بيشتر در مناطق مربوط و در كنار رودخانه‌ها يافت مي‌شود.
منطقه پراكنش اين گياه در اروپا در فرانسه و سوئيس است و در ايران در ييلاق‌‏هاي اطراف تهران، شميرانات، كرج، جنگل‌هاي شمال ارسباران و در دامنه سهند در آذربايجان است.
اين گياه حاوي “سكرتين” است كه اين ماده بهترين عامل براي تحريك و به كار انداختن غدد ترشح هاضمه در معده، روده، كبد، لوزالمعده و كيسه صفرا است و در واقع در تنظيم چربي خون و قند خون بسيار موثر است.
گياه گزنه با ساختن گلبول‌هاي قرمز باعث مي‌شود، تنفس سلولي بهتر صورت گرفته و گردش خون تسريع شود؛ همچنين اين گياه صفرابر، مفرح و التيام‌دهنده است و از خونريزي‌هاي داخلي جلوگيري مي‌كند.
گزنه در رفع دانه‌هاي جلدي روي پوست و بهبود بيماري‌هاي تنفسي و طهال موثر است و قرار دادن جوشانده آن بر اعضاي مختلف سبب رفع آماس، تومور و واريس مي‌شود و پاشيدن گرد خشك آن بر زخم‌ها در رفع التهاب موثر است.
اين گياه به صورت پخته، مانند اسفناج مصرف مي‌شود و سرشار از مواد مقوي و مغزي است كه براي توليد شير در مادران بسيار موثر است؛ همچنين قرقره محلول آن در دهان خاصيت ضدعفوني كننده دارد و از “لوسيون” آن براي تهيه كمپرس‌هاي مراقبت كننده و زيبايي پوست استفاده مي‌شود.
اين گياه براي جلوگيري از ريزش مو و آكنه‌هاي روي پوست موثر است و در بيماري‌هاي مانند وبا مصرف آن به خاطر خاصيت ضدا سهال بسيار مفيد است.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *