انواع دلبستگی در کودکان

انواع دلبستگی در کودکان

انواع سبکهای بستگی در بین کودکان

سبک دلبستگی ایمن: مادری که به کودک خود مهر می ورزد ، از تولد فرزند خود خوشحال است ، فکر نمی کنند یک مزاحم به زندگی آنها اضافه شده ، با محبت با کودک برخورد می کنند ، نیاز کودک را مقدم بر نیاز خود قرار می دهند . مثلا برای بیرون رفتن ساعت غذای کودک را مد نظر می گیرد و خودش را با آن هماهنگ می کند نه بر عکس کودک را با ساعت بیرون رفتن هماهنگ کند . این مادر پذیرا و با محبت که کودک را دائما نوازش می کند و در آغوش می گیرد باعث می شود در کودک دلبستگی این ایجاد شود . چنین کودکانی در موقع دور شدن مادر کمی گریه می کنند و دور بودن مادر او را ناراحت می کند و وقتی که مادر بر می گردد آرام می شود . این نوع بچه ها بسیار اجتماعی هستند ، مهربانند ، صمیمی هستند و در آینده اضظراب نخواهند داشت.

سبک دلبستگی نا ایمن اجتنابی:مادرانی که زیاد با کودک خود تعامل ندارند و نیاز کودک برای آنها از اهمیت کمی برخوردار است و اولویت با خودشان است و نیاز خود را مقدم بر نیاز کودک قرار می دهند . این گونه مادران معمولا در هنگام گریه کودک به جای رسیدگی به او بیشتر ، داد زدن را انتخاب می کنند . در هنگام شیر دادن معمولا شیشه را به کودک می دهند و به کار های خود مشغول می شوند . در یک کلام می توان گفت این مادران با بی میلی به امور کودک خود رسیدگی می کنند . کودک چنین مادرانی دلبسته می شوند ولی احساس نا امنی در کنار مادر دارند . چنین کودکانی در هنگام دوری از مادر آنچنان آشفته نمی شوند و وقتی هم که مادر بر می گردد زیاد او را استقبال نمی کنند و اصطلاحا گفته می شود که کودک از مادر اجتناب می کند . این بچه ها با غریبه ها بهتر از مادر هستند و به غریبه ها بیشتر از مادر محبت می کنند . این بچه ها در سنین بالاتر پرخاشگر و خجالتی می شوند و در دوست یابی دچار مشکل خواهند شد، هر ناکامی کوچکی آنها را به شدت بر هم می ریزد ، در رفتن به مهد ومدرسه هم دچاراضطراب می شوند .
سبک دلبسته نا ایمن دو سو گرا: زمانی که رفتارهای مادر دچار تضاد باشد . به این معنی که مادر لحظه ای به نوازش و محبت با کودک می گذراند و به محض کوچکترین رفتار غیر صحیح کودک او را دعوا می کند ، فورا بعد از دعوا کردن که کودک گریه می کند او را در آغوش می گیرد و نوازشش می کند . چنین کودکانی دچار سردر گمی می شوند که آیا مادر منبع امنیت است یا ناامنی
این بچه ها گریه می کنند که مادر آنها را در آغوش بگیرد و وقتی مادر آنها را در آغوش می گیرد آنقدر تقلا می کنند که مادر آنها به زمین بگذارد . این بچه ها در وقت گرسنگی و آن زمان که مادر به آنها غذا می دهند غذا را پس می زنند یا هنگام دستشویی رفتن با وجودی که احساس دفع دارد از این عمل خودداری می کند . این بچه ها مابین عشق و نفرت در نوسان هستند . کودک نمی تواند تشخیص دهد مادر به او احساس خوب می دهد یا احساس بد . بسیاری از والدین این رفتار کودک را به حساب لجبازی او می گذارند در حالی که این رفتار لجبازی به حساب نمی آید ، این کودک به رفتار متعادل نیاز دارد و این رفتار زنگ خطری است برای مادر تا بتواند رفتار خودش را با کودک تصحیح کند .

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

2 thoughts on “انواع دلبستگی در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *