ايجاد عادات سالم در کودکان

ايجاد عادات سالم در کودکان

ايجاد عادات سالم در کودکان

كودك چهار ساله‌ي كنوني شما

كودك شما در حال دريافت همه پيغامهاي تغذيه‌ي شما است. در اينجا راههايي براي تقويت عادات خوب مطرح مي‌شوند:
• اگر كودك شما هنوز به ميل خود شير و آبميوه را سر مي‌كشد، او را از اين عادت بيندازيد. در اين سن، مايعات را بايد در حالت نشسته و تنها وقتي كه به آنها داده شود بنوشند. آبميوه را با نصف آب رقيق كنيد، اگر اين كار را كم كم انجام دهيد كودكتان اصلا متوجه تفاوت نخواهد شد.
• چيپس و شيريني را به جاي مصرف روزانه به‌عنوان خوراكي‌هاي گاه به گاهِ استثنايي مصرف كنيد. به جاي آنها، هميشه لقمه‌هاي سالم را در دسترس داشته باشيد، مثل قطعات پنير كم چربي، ميوه‌هاي خرد شده كه به تنهايي يا خيسانده در ماست خورده شوند، كيك برنج، و يا كراكرهاي سبوس دار.
• از كودك خود انتظار نداشته باشيد بيشتر از 30 دقيقه سر ميز بنشيند. او را مجبور به تمام كردن سيزبجات يا تميز كردن بشقابش نكنيد. به او كمك كنيد زمان غذا خوردن را با احساس لذت سپري كند، نه اينكه درگير مرافعه‌ي سختي بر سر غذا شود.

ايجاد عادات سالم در کودکان

• وعده‌هاي و ميان‌وعده‌هاي مغذي تهيه و به او پيشنهاد كنيد، و به كودك خواجازه بدهيد درباره چيزي كه مي‌خورد تصميم بگيرد. اگر از يك ميان‌وعده صرفنظر مي‌كند يا يك وعده غذا را نمي‌خورد، به جاي غذا رساندن به ميل و هوس او تا برنامه غذاخوري بعدي صبر كنيد. گرسنگي نخواهد كشيد.

زندگي كنوني شما

مي‌خواهيد خودتان را عزيزِ يك پرستار بچه كنيد؟ منصف باشيد. براي ساعتهاي خواب كودكتان قيمت پايين‌تري پيشنهاد نكنيد؛ وقت پرستار همان اندازه ارزش دارد حال چه با كودك شما تله‌موش بازي كند و چه بعد از ساعت خواب به كارهاي خانه برسد. درباره انتظارات خود روشن باشيد، و به او بگوييد كه قدر كمكهايش را مي‌دانيد. دستمزدش را با ساعتهاي كامل به نفع او رند كنيد. براي كار در روزهاي تعطيل پاداش در نظر بگيريد. ميان‌وعده‌هاي خوب برايش بگذاريد. بيشتر از ساعت مقرر بدون هماهنگ كردن با او بيرون از خانه نمانيد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *