این کودکان باید ویتامین مصرف کنند

این کودکان باید ویتامین مصرف کنند

این کودکان باید ویتامین مصرف کنند با توجه به اینکه ویتامینها از جمله مواد مفید در بدن هستند و با فعالیت طبیعی بسیاری از بخشها کمک می کنند والدین در مورد اینکه آیا باید همواره به فرزندان خود ویتامین بدهند یا خیر دچار سوال می شوند.

به همین دلیل ما دراین بخش قصد داریم اطلاعاتی در این مورد به شما بدهیم:
مسئله اصلی در مورد وقتی است که فرزندتان نوزاد و یا نوپاست. زیرا در این زمان هر غذایی را نمی خورد و نمی توانید مواد غذایی خام و یا پخته سرشار از ویتامین را به او بدهید. در این زمان کودکان برخی از مواد غذایی را به دهان می برند و چندین بار مزه مزه می کنند اما در بسیاری از موارد نیز نهایتاً تمایلی به خوردن آنها نشان نمی دهند.
توجه داشته باشید که بسیاری از ویتامینها در شیر وجود دارند و چنانچه کودک تغذیه مناسبی داشته باشد اکثر نیازها برآورده می شوند اما در هر حال ۳ ماده مغذی شامل ویتامین د- آهن و فلوراید است که ممکن است به اندازه کافی در شیر (حتی شیر مادر) وجود نداشته باشد.
به همین دلیل طبق دستور پزشک برای فرزندتان از این مکملها استفاده نمایید.
اما استفاده زیاد نیز عوارضی به دنبال خواهد داشت به همین دلیل توصیه می شود فقط به اندازه تجویز شده از ویتامینها به کودک بدهید و تصور نکنید مصرف بیشتر آنها باعث کمک بیشتر به فرزندتان می شود.
نکته دیگر این است که مورد کودکانی که از وزن و ظاهری طبیعی برخوردارند و در زمان مقرر نیز دنیا آمده اند و با شیر خشک تغذیه می شوند بسیاری از مادران تصور می کنند با دلیل وزن گیری سریع تر نیازی به استفاده از قطرات ویتامین نمی باشد. اما مصرف مرتب مکملها ربطی به عوامل ظاهری و رشد نوزاد در چند ماه نخست زندگی ندارد.
● دادن ویتامین به کودکان خوش خوراک
ممکن است فرزند شما با توجه به میزان دریافت کافی کالری از رشد خوبی برخوردار باشد اما ممکن است در مصرف مواد مغذی که بدنش به آن نیاز دارد دچار کمبودهایی باشد.
به هرم غذایی نگاهی بیندازید و مطمئن شوید فرزندتان از تمام گروههای مواد غذایی موجود در هرم به نسبت مناسب استفاده می کند یا خیر.
اگر در یک مورد دچار کمبود است استفاده از ویتامینها برایش ضرری ندارد هر چند که این کار را نیز باید با مشورت پزشک انجام دهید.
به نظر کارشناسان اگر روزانه یک بار به فرزندتان مولتی ویتامین بدهید نگران اوردوز شدن و زیاده از حد شدن ویتامینها و بروز عوارض جانبی نباشید.
● ویتامینهای مهم تر
در مصرف انواع ویتامینها تفاوت چندانی وجود ندارد و می توانید از مولتی ویتامینهای گوناگونی که به صورت قطره یا شربتهای مورد تایید متخصصان در بازار وجود دارد استفاده نمایید. مگر اینکه فرزندتان نیاز خاصی داشته باشد.
برای مثال اگر کودک شما تمایلی به مصرف شیر و لبنیات ندارد استفاده از ویتامینهایی که حاوی کلسیم نیز می باشند برایش مفیدتر خواهد بود.
اما لازم به یادآوری است که حتی مصرف این گونه مکملها نیز فقط بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز کودک را برطرف می کند و بقیه را باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین کند.
نکته دیگر این است که بهتر است ویتامینهایی که به کودکتان می دهید حاوی آهن نباشد مگر اینکه دچار کم خونی باشد یا پزشک در شرایط خاص برایش تجویز کرده باشد.
زیرا میزان زیاد آهن برای کودکان منجر به بروز عوارضی مانند مسمومیت و حتی مرگ می شود.
در هر حال بهتر است ویتامینها را به دلیل شیرین و خوشمزه بودن در دسترس کودکان قرار ندهید زیرا ممکن است کودکان به دلیل دوست داشتن طعم آنها بدون اجازه شما بیش از حد از آنها استفاده نمایند و خطر عوارض در مورد ویتامینهای محلول در چربی مانند ویتامینهای آ-د و ای به مراتب بیشتر است.
● استفاده از ویتامین بیشتر در صورت عدم مصرف غذای کافی
این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود و نمی توانید به دلیل اینکه کودکتان بد غذاست در روز به جای یک بار چندین بار به او ویتامین بدهید مگر در موارد خاص با نظر پزشک.
در اکثر موارد دادن یک بار از ویتامینها مواد مورد نیاز بدن او را تامین می کند.
پس فکر نکنید هر چیزی که خوب است بیشترش بهتر است.
حتی ممکن است استفاده بیشتر از برخی از ویتامینها و مکملها به خودی خود موجب بروز عوارض خاصی نشوند اما می تواند از جذب و عملکرد طبیعی برخی انواع دیگر جلوگیری کند.
در ضمن باید زمان دادن برخی از ویتامینها و مواد معدنی را نیز به درستی رعایت کنید.
امیدواریم با رعایت موارد فوق بتوانید حداکثر بهره را از ویتامینها و مکملهای کودکان برده و فرزندانی سالم و شاد داشته باشید.

روزنامه کیهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *