بازي و اسباب بازي براي كودك شش ماهه

بازي و اسباب بازي براي كودك شش ماهه

تعجب كردن، سعي كردن، راه حل پيدا كردن .خيلي چيزها از طريق بازي كردن كشف مي­شوند و در حدود شش ماهگي است كه كودك مي­فهمد مي­تواند كارهايي را انجام دهد و به اين ترتيب همه چيز تغيير مي­كند.در اينجا اسباب ­بازي­ها و بازي­هايي را براي شش ماهه­ها پيدا مي­كنيد كه فرصت­هاي خوبي را براي كشف، يادگيري و فعاليت بچه­ ها فراهم مي­آورند.

 كودك در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

  • با كمي كمك مي­تواند بنشيند و در برخي موارد به كمك هم احتياج ندارد.
  • وقتي كه چيزي را مي­اندازد يا از دستش مي­افتد، دنبالش مي­گردد.
  • در فعاليت­هايي كه اطرافش رخ مي دهند، شركت مي­كند.
  • مي­تواند به صورت همزمان يك اسباب­ بازي را محكم گرفته و فرياد هم بزند.

اسباب بازي هاي متناسب با اين سن:

 -1اسباب­ بازي­هاي چينشي (جورچين)

هماهنگي چشم و دست يكي از بزرگترين چالش­هاي سال اول زندگي فرزند شماست. اسباب­ بازي­هايي كه بلوك­هاي چينشي دارند راه بسيار خوبي براي يادگيري مهارت­هاي ديدن و لمس كردن از طريق بازي هستند.

در اين سن، فرزند شما دوست دارد كه تلفن­هاي اسباب­ بازي را سر جاي خود بگذارد و بردارد (به خصوص اگر اسباب­ بازي به نحوي باشد كه به تلاش­هاي او واكنش نشان دهد). حين بازي ،چند كلمه جديد به او ياد بدهيد: «الآن زنگ مي­زنه، الآن زنگ نمي­زنه».

از اسباب­ بازي­هاي چينشي براي معرفي كلمات ساده و توصيف بزرگي و كوچكي و بالا و پايين استفاده كنيد.شما همچنين مي­توانيد از اين اسباب­بازي­ها براي تقويت درك روابط علت و معلولي نيز استفاده كنيد.همچنين ،با حرف زدن درباره­ رنگ­هاي اسباب­بازي به او كمك كنيد بين واژه­ ها و مفاهيم ارتباط برقرار كند: «اون فنجون زرد بزرگ».

 

2-اسباب­ بازي­هايي براي تقويت چهار دست و پا رفتن

در حال حاضر، ممكن است كودك ميل شديدي به حركت كردن داشته باشد و شايد اين، تنها محرك و انگيزه ­كوچكي باشد تا ياد بگيرد دست و پاها چه طور با يكديگر كار مي­كنند.اسباب­ بازي­هايي كه بچه را تشويق به خزيدن مي­كنند راه بسيار خوبي براي تقويت اين مهارت هستند.

اگر كودك چهار دست و پا راه مي­رود، يك اسباب­ بازي را روي زمين بگذاريد و او را تشويق كنيد كه دنبالش برود. شايد لازم باشد كه اين كار را چند بار تكرار كنيد. هميشه به ياد داشته باشيد كه تلاش­هاي او را تحسين كنيد.

روي زمين بنشينيد و خيلي ساده يك اسباب­ بازي مناسب را به سمت يكديگر قل بدهيد. اين براي تقويت هماهنگي چشم و دست بچه و تحركش مفيد است.

3-اسباب­ بازي­هاي عمل/عكس ­العمل

وقتي كه يك اسباب ­بازي با واكنش­هاي جذاب و جالب به كارهاي كودك واكنش نشان مي­دهد، در واقع او را تشويق مي­كند كه آن كار را چندين و چند بار تكرار كند  و در تمامي اين مدت او روابط علت و معلولي را فرا مي­گيرد. همچنين ،اين بازي ها باعث افزايش هماهنگي چشم و دست مي­شود. قبل از بازي، بعضي از ويژگي­هاي خاص اسباب­ بازي را به او نشان بدهيد.

الآن زمان بسيار مناسبي براي تمركز بر روي مفاهيم درون و بيرون و يا باز و بسته و … مي­باشد. هنگام بازي، تشويقش كنيد كه خودش با اسباب­ بازي بازي كند و ببيند كه چه اتفاقي مي­افتد.او از سورپرايزهاي جالبي كه خودش به دست آورده لذت خواهد برد و تمايل پيدا مي­كند كه بارها و بارها آن بازي را تكرار كند!بسته به ويژگي­هاي اسباب­ بازي مي­توانيد از آنها براي معرفي ساير مفاهيم نيز استفاده كنيد – براي مثال، پر و خالي. كارهايتان را به مفهوم ها مرتبط كنيد: وقتي كه يك شيء را داخل اسباب­ بازي مي­گذارد، به او بگوييد كه پر شد! به او كمك كنيد كه آن شي را دوباره بيرون بياورد و بتواند آن را نگاه كند؛ حالا به او بگوييد: «الآن خالي شد!». هنگام توضيح روي واژه­هاي «پر» و «خالي» تأكيد كنيد.

4-اسباب ­بازي­هايي براي تقليد/شبيه ­سازي اشياي آشنا

از آنجا كه بچه به تدريج نسبت به محيط اطراف خود آگاه­تر مي­شود، تك­تك اشياي منزل ممكن است نظر او را جلب كنند.اسباب­ بازي­هايي كه شبيه اشياي آشنا هستند به اين جلب توجه و جسارت در كشف­هاي جديد،به او كمك مي­كنند. اين اسباب ­بازي­ها همچنين راه امن، جالب و به لحاظ ذهني چالش­ برانگيزي را براي كشف و يادگيري فراهم ميكنند.

كودك را در منزل به يك تور «صوتي»ببريد.زنگ در را بزنيد، زنگ ساعت را روشن كنيد، رايانه را روشن كنيد.درون خانه راه برويد و به كودك­تان بگوييد هر يك از صداها چه معاني و مفاهيمي دارند: «به خانه اومدن!» «وقت بيدار شدن!» «من آماده­ ام تا نامه­ الكترونيكم رو بخونم!»

براي تقويت درك كودك­ از روابط علت و معلولي، اجازه بدهيد كه بعضي كار ها ي بي­خطر را خودش امتحان كند تا اين مفاهيم برايش روشن­تر شود.براي مثال، به او كمك كنيد تا يك كليد چراغ را روشن كند يا شير آب را باز و بسته كند و ببيند كه كارهايش چه نتايجي دارند.

در كابينت را باز كنيد و قوري­ها و ليوان­ها و قاشق­هاي چوبي را بيرون بياوريد. وقتي بچه كارهايش و نتايج آنها را مي­بيند لبخند مي­زند؛ با خودش فكر مي كند «من اون صدا رو در آوردم»! وقتي كه بازي مي­كند، درباره­ چيزي كه مي­بيند و مي­شنود با او حرف بزنيد. او از صداي شما خوشش مي­آيد و شما هم در عين حال به مهارت­هاي گفتاريش كمك مي­كنيد.

براي او كتاب­هايي درباره­ آداب و رسوم بخوانيد مثلاً كتاب­هايي با موضوعات زمان غذا خوردن، زمان حمام كردن و زمان بازي. او لذت مي­برد وقتي خودش را جاي بچه­ هاي ديگر يا بچه ­هاي ديگر را در نقش خودش مي­بيند!

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *