بازي و اسباب بازي براي كودك هفت ماهه

بازي و اسباب بازي براي كودك هفت ماهه

بازي و اسباب بازي براي كودك هفت ماهه

كودك هفت ماهه در ابتداي مسير حرف زدن است و نياز دارد ياد بگيرد كه صداها كلمات را تشكيل مي دهند، كلمات به يكديگر وصل مي شوند تا جمله ها ساخته شوند و جمله ها با يكديگر تركيب مي شوند تا داستانها به وجود بيايند. بنابراين تا مي توانيد با او صحبت كنيد و در زمان بازي هم با او حرف بزنيد تا بيشتر تشويق شود.

كودك در اين سن چگونه بازي مي كند؟

 

–         در صورت تكيه به مبل، مي تواند وزن خود را تحمل كند.

–          مي تواند در حالي كه به مبل چسبيده است از محلي به محل ديگر راه برود.

–          روي شكم خود مي تواند به جلو بخزد.

–          مي تواند  روي دستها و زانوهاي خود تكان بخورد.

 چون بينايي رنگي كامل دارد، با نگاه كردن به اشياي پيچيده لذت ببرد و
مي تواند طوري حركت كند كه بهتر ببيند.

–          با شنيدن اسم خود عكس العمل نشان مي دهد و همچنين صداها و آوازهاي مختلف را از هم تشخيص مي دهد.

–         شروع مي كند كه دست خود را به دور اسباب بازيهايش مانند فنجان بگيرد و مي تواند با استفاده از انگشت شست آنها را بگيرد.

–         از چشمهايش براي نشان كردن و دسترسي به اشياء استفاده مي كند.

بازي و اسباب بازي براي كودك هفت ماهه

 اسباب بازي هاي متناسب با اين سن:

 

1- اسباب بازي به حالت نشسته بر روي كف اتاق

       

 اين اسباب بازي ها در تقويت مهارت هاي كنجكاوي و تفكر كودك و همچنين مهارت هاي جسمي مانند به طرف اشيا رفتن، گرفتن و حتي شايد سينه خيز رفتن نقش مهمي بازي مي كنند. يك اسباب بازي كه به رفتار هاي كودك پاسخ مي دهد به تقويت ارتباطات جسمي و ذهني او كمك مي كند.

براي كمك به كودك  يك بازي دوطرفه بين خود تان و او شروع كنيد مثلا  غلت دادن اسباب بازي به عقب و جلو و از اين فرصت براي به كارگرفتن كلمات استفاده كنيد : “جلو و عقب”، “نوبت تو، نوبت من”.همچنين مي توانيداو را تشويق كنيد تا اسباب بازي را به سمت جائي غلت دهد و خودتان آن را مجددا بردارد و بياوريد. با حركت اسباب بازي، احتمال دارد كه كم كم او به سمت آن حركت كندزيرا  مي خواهد كه دوباره غلت دادن را شروع كند! اگر اسباب بازي صدا توليدكند، كودك ياد مي گيرد كه جاي اشيا را با استفاده از صداي آنها پيدا كند: اسباب بازي را به او نشان دهيد، بعد آنرا در پشت خودتان قايم كنيد و صدايش را فعال كنيد. اين كار را چندين بار انجام دهيد تا ببينيد  او به سمت شما حركت مي كند تا منبع صدا را پيدا كند يا نه.

2-شكل سازهاي با صداهاي جالب:

شكل سازها روش خيلي خوبي براي رشد مهارت” حل مساله” به شمار مي روند. زماني كه بعد از قرار گرفتن يك قطعه از اسباب بازي در جاي مناسب خودش،صدائي از آن بلند مي شود، كودك تشويق مي شود  و ضمنا علت و معلول را به خوبي مي فهمد.

از آنجا كه تشخيص شكل و دسته بندي كردن، هنوز چندماهي براي او زود است، بيشتر روي كمك به او براي درك مفاهيم داخل و خارج و روشن و خاموش تمركز كنيد. كودك را تشويق كنيد تا دستش يا يك شيء را داخل يك اسباب بازي شكل ساز ببرد… چه اتفاقي خواهد افتاد؟ اگر او با يك صدا يا موزيك جالب مواجه شود، از آن به بعد، بازي “داخل و خارج” را دوست خواهد داشت.

خوب است كه بتوانيد معرفي شكل ها را هم كم كم شروع كنيد. با يك نمونه شروع كنيد نام آن را بگوئيد و اجازه دهيد كه قبل از معرفي دومي، كودك در ذهنش  آن را دسته بندي كند. سعي كنيد اسم آن شكل را همزمان با برداشتنش و زماني كه دارد سعي مي كند آن را در جاي صحيح خود بگذارد ،بگوئيد.

بازي و اسباب بازي براي كودك هفت ماهه

3-اسباب بازيهاي عمل/عكس العمل

ايجاد يك  عكس العمل در اسباب بازي مثلا  فشردن يك دكمه، به صدا درآوردن زنگ يا بازكردن در ،به ذهن كودك چيز جديدي مي دهد كه درباره آن فكر كند .

از ويژگي هاي اسباب بازي براي معرفي رنگهاي مختلف به كودك استفاده كنيد و اسم هر رنگ را در حالي كه به اسباب بازي به آن رنگ اشاره مي كنيد بيان كنيد. مهارت هاي دريافت زبان كودك ،در اين مرحله در حال رشد هستند بنابراين هر چه بيشتر بشنود، با كلمات بيشتري آشنا خواهد شد.

وقتي كودك عكس العملي را از اسباب بازي فعال مي كند، مفاهيم را برايش بيشتر تشريح كنيد: “صداي شير و مي شنوي؟ ببين وقتي به اسباب بازي دست زدي چي شد!”

4-وسايلي كه به سينه خيز رفتن و ايستادن كمك مي كنند

 وسايل بازي كه كودك حين كار با آنها بايد بايستد يا با آنها راه برود، آسان و سرگرم كننده هستند و بچه هاي كوچك را با خيلي از كارهاي جالب مشغول مي كنند. اين وسايل همچنين به آنها كمك مي كنند تا همان زمان كه تلاش مي كنند بايستند، اعتماد به نفس پيدا كنند.

كنار كودك بنشينيد و به صورت بازي به ويژگي هاي جالب اسباب بازي هايش و رنگ  آن ها اشاره كنيد. اسم رنگ ها را با اشاره به هر كدام بلند بگوييد: ” اين يك مهره آبيه، اين يكي سبز ه ،اين يكي هم ارغوانيه. يك، دو، سه مهره”

تا مي توانيد در مكالمه با كودك از كلمات و عبارات توصيفي استفاده كنيد؛ بچه ها  در اين سن از شنيدن لذت مي برند و اين كار به آنها كمك مي كند تا صدا هاي بيشتري توليد كنند.

با صحبت كردن در مورد چيزهايي كه كودك باعث اتفاق افتادن  آنها مي شود، شما كمكش مي كنيد تا عمل و عكس العمل را هم درك كند: “تو  الان چيكار كردي؟  توپو چرخوندي اين صدا در اومد! گوش بده… مي شنويش؟ بذار توپو دوباره بچرخونيم. چه صداهايي مي شنوي؟”

ماهيچه هاي در حال رشد كودك را با تشويق او به دخالت فيزيكي در بازي تمرين دهيد. او را در  هل دادن ، غلت دادن يا به عقب و جلو راندن اشيا، خزيدن با آنها يا بالارفتن از وسايل بازي مخصوص بچه ها، دخالت بدهيد. تمام اين تمرين ها به تقويت ماهيچه ها و اعتماد به نفس او كمك مي كنند.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *