بازي و اسباب بازي كودك يك تا يك و نيم

بازي و اسباب بازي كودك يك تا يك و نيم

بازي و اسباب بازي كودك يك تا يك و نيم

كودك در اين سن چگونه بازي ميكند؟

– او ميتواند راه برود اما ممكن است هنوز خيلي تسلط زيادي روي پاهايش نداشته باشد.
– بهتر از گذشته خودش را سرگرم ميكند و در جستجو هايش دقيقتر و آگاهانهتر عمل ميكند.
– ميتواند ايدههايش را كنار هم بگذارد تا يك برنامهي ابتدايي را شكل دهد.

– به تدريج اشيا را به نحوي جابجا ميكند كه آنها را در حالت مناسبي قرار دهد مثلا بغل كردن عروسك خرسي.
اسباب بازي هاي متناسب با اين سن:

1-اسباببازيهاي كشيدني و هل دادني

كودكان نوپا پس از آنكه تعادل مناسب را به دست آوردند، يك اسباببازي كشيدني يا هل دادني به آنها كمك ميكند تا چالشهاي جديد را امتحان كنند. تمرين  راه رفتن هم به آنها كمك ميكند تا اعتماد به نفس به دست بياورند و كودك نوپا عاشق اين است كه هر جا ميرود چيزي همراه خود داشته باشد!
براي كمك به او، فضاي مشخصي را خلوت كنيد تا بتواند به راحتي راه برود و با تشويقهايتان به او اعتماد به نفس بدهيد تا بيشتر تلاش كند و مهارتهاي تعادلي و راه رفتن جديد خود را تمرين كند. همچنين، به ياد داشته باشيد كه جهت حفظ ايمني هرگز نخ اسباببازي را بلند انتخاب نكنيد و مواظب باشيد كه دور كمرش نپيچد.اگر اسباببازي موزيكال نيز هست، همراه با آن آواز بخوانيد تا مهارتهاي زباني در حال تكامل و مهارت موسيقايي كودك را هم تقويت كنيد.
مانند حالت رژه رفتن راه برويد تا او هم با اسباب بازي اش به دنبالتان بيايد. به او نشان دهيد كه چگونه گام بر ميداريد و تشويقش كنيد كه زانوهايش را هم بالا بياورد (البته تا جايي كه ميتواند، بدون افتادن!).
سعي كنيد موسيقي را هم به رژه رفتنتان اضافه كنيد براي مثال، با ليوان و بشقاب و قاشق نيز سنج بزنيد. افزودن موسيقي به راه رفتن به كودك كمك ميكند و باعث مي شود زود خسته نشودو ضمنا چيزهايي كه تجربه ميكند بهتر درون خود نهادينه كند.

بازي و اسباب بازي كودك يك تا يك و نيم

2- اسباببازيهاي سواري باتريخور و آرام:

يك اسباببازي سواري محكم تفريح خوبي براي كودك فراهم مي كند و تعادل، هماهنگي و ساير مهارتهاي فيزيكي را نيز در او تقويت ميكند. چنين اسباببازيهايي همچنين ميتوانند جرقه بازيهاي تخيلي و تصويرسازي او باشند زيرا كودك طوري رفتار ميكند كه انگار مانند يك بزرگسال يك وسيلهنقليه واقعي سوار شده است.
تا زماني كه اعتماد به نفسش در حفظ تعادل كامل نشده،، ممكن است هنگام سوار و پياده شدن به كمك نياز داشته باشد. با شور و هيجان درباره اينكه به زودي بزرگ خواهد شد و خودش ميتواند به تنهايي همه اين كارها را انجام  دهد صحبت كنيد. شايد زمان زيادي صرف اين موضوع شود كه در سوار و پياده شدن مهارت پيدا كند پس حتماً مراقب باشيد كه اطراف وسيله را خلوت كرده باشيد.
هنگامي كه  آماده سواري شد، با گفتن جملاتي مثل «برو» و «بايست» به درك او از روابط علت و معلولي كمك كنيد و بگذاريد ببيند وقتي كه دكمه «برو» را فشار ميدهد (يا شما آن را فشار ميدهيد) وسيله به راه ميافتد و پس از آنكه انگشتش را از روي آن بر ميدارد وسيله ميايستد.
براي توصيف اعمالش از  «سوار و پياده شدن» و «رفتن و ايستادن» ، از عبارت هاي مناسب استفاده كنيد تا درك درست و صحيحي از اين مفهوم كه هر عبارت به كدام كار يا شي مربوط ميشود بيابد.
3- مجموعه بازيها:
يك مجموعه بازي زمينه دار ميتواند دنياي بسيار بزرگي را به اندازهي كوچولوي نوپاي شما كوچك كند و اين فرصت را به او بدهد كه براي خودش تصميم بگيرد، كارهايش را كنترل كند، و از قدرت تخيل و تصويرسازي در حال تكامل خود استفاده كرده و اعتماد به نفس خود را در طول اين مدت به دست بياورد.

بسياري از مجموعه بازيها يك زمينه دارند. اگر مجموعه بازي شما مثلا يك مزرعه است، از روي كتابهاي مصور مطالبي را درباره حيات مزرعه، حيوانات مزرعه و انواع محصولاتي كه آنجا رشد ميكنند براي فرزندتان بخوانيد.

درباره كارهايي كه كشاورز در مزرعه انجام ميدهد صحبت كنيد و نقش مهم مزارع را در تهيه مواد غذايي براي مردم بيان كنيد. در اين سن، او تمام چيزهايي كه شما به او ميگوييد را به صورت كامل درك نميكند اما شما با اين كار خود بذر درك صحيح را در وجودش ميكاريد.

اگر يك باغچه گل يا سبزيجات داريد، از او خود بخواهيد كه در كاشت، وجين، يا آبياري به شما كمك كند. حتي در صورتي كه فقط بتواند كنار شما نشسته و با يك بيلچه خاك را جابجا كند، احساس ميكند كار خيلي مهمي انجام داده و اين تجربه مستقيم به نهادينه شدن افكارش درباره كارهايي كه كشاورزان انجام ميدهند كمك مي كند.

بسته به زمينه مجموعه بازي خود از ايدهها و افكار مختلفي استفاده كنيد. شايد اين مجموعه يك گاراژ يا خانه عروسكي باشد. بنابر اين. چند تا از كتابهاي تصويري در اين زمينه ها را از كتابخانه قرض بگيريد و با فرزندتان در مورد كارهاي مختلفي كه ما براي آنها از وسايل نقليه استفاده ميكنيم يا اعمال مختلفي كه داخل خانه انجام مي دهيم صحبت كنيد.

بازي و اسباب بازي كودك يك تا يك و نيم

به كودك كمك كنيد صداهايي كه ميشنود را تمرين كند تا مهارتهاي شناختيش تقويت شوند . شما شروع كنيد و او خيلي زود به شما خواهد پيوست. سپس با نشان دادن يك اتومبيل يا حيوان از وي بخواهيد كه صداي آنها را در بياورد.دفعه بعد  هم كه با هم در اتومبيل بوديد، به وسايل نقليه مختلفي كه ميبينيد اشاره كنيد. هر وقت توانستيد، با اشاره به چيزهايي كه  ميبيند و نام بردن آنها به تثبيت مفاهيم در ذهنش كمك كنيد.

همچنين،كارهاي عادي و كوتاه را به او بسپاريد تا انجام دهد مثلا بگوئيد:«بيا همه حيوونا رو امشب ببريم جاي خودشون. همه سر جاي خودشون هستن؟» يا «بايد ماشينو بشوريم. تو ميتوني اين كارو بكني؟»

4-  مجموعه بازيهاي خانه عروسكي

مجموعه بازيهايي مانند خانههاي عروسكي كودك را تشويق ميكنند تا چيزي كه در دنياي واقعي تجربه ميكند را در اختيار داشته باشند و آن را وارد بازي خود كند.كودك پس از بازي سعي ميكند براي چيزهاي بيرون، واژه پيدا كند و به برقراري ارتباط تمايل پيدا ميكند بنابراين ،اين مجموعه بازيها بدون شك ابزارهاي مناسبي براي تقويت مهارتهاي حرف زدن هستند.
كنار بنشينيد و بازي كودك با اسباببازيها را ببينيد. خواهيد ديد كه چه طور دوباره اسباببازي هايي كه شما مرتب كردهايد را ميچيند (اين يكي از كارهاي لذتبخش كودكان است). اگر جملاتي مانند اين را شنيديد تعجب نكنيد: «وقتشه كه ديگه بري بخوابي!» ببينيد كودك چگونه دنيا را تفسير ميكند.

همچنين،گاهي وارد بازيهايش شويد. «انگار كه كه بچه خسته شده. به نظرت بايد اونو ببريم به رختخوابش؟» يا سعي كنيد كه به صحنهاي كه او به تازگي مرتب كرده وارد شويد:« بچه گريه ميكنه؟»

درباره اين موضوع كه خانه عروسكيش چقدر شبيه خانه خودتان است يا چقدر با آن فرق دارد صحبت كنيد.

اين قبيل مقايسهها به تفكر كودك كمك ميكنند. هنگام انجام كارهاي روزمره، به چيزهاي مختلفي كه در خانه وجود دارد اشاره كنيد و آنها را به ويژگيها و مشخصات مختلف خانه عروسكي او مرتبط كنيد: «ما براي غذا پختن از اجاق واقعي خودمون استفاده ميكنيم. ميتوني اجاق خونه خودتو به من نشون بدي؟»

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ، ،

One thought on “بازي و اسباب بازي كودك يك تا يك و نيم

  1. سلام .، دخترم دراستانه یکسال ونیم است ، تصور میکنم خیلی شیطان است فوق العاده از ارتفاع خوشش میاید از هرچیز بالا میرود .برای غذاا خوردن واقعا مشگل دارم تازگی لجباز شداه در فروشگاها به همه چیز دست میزند درمقابل اعتراص ام خود را شدیداا به زمین انداخته و جیغ وفریاد میزند، تقریبا همه کارهایش به زور تشویق انجام میشود . لطفا راهنماییم فرمایید م.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *