بازي و اسباب بازي براي كودك يك ماهه

بازي و اسباب بازي براي كودك يك ماهه

هر چيزي كه بچه­هاي يك ماهه در اولين سال زندگي خود ياد مي­گيرند با حس كردن شروع مي­شود.تحريك حسي واقعاً نواحي مهم و كليدي ذهن كودك يك ماهه­شما را روشن مي­كند.در اين مقاله نكات مفيدي را راجع به اسباب­بازي­ها، فعاليت­ها و رفتار والدين جمع­آوري كرده­ايم كه در زمينه­ي تحريك حس­هاي مختلف كودك­تان و رشد آنها از همان ابتدا ،به شما كمك مي­كنند.

كودك در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

·او از فاصله­20تا 25سانتيمتري مي­توانند اشيا را مي ببيند اما نمي­تواند جزئيات و تمام طيف رنگي را تشخيص دهد.

· اشيا را به آرامي و در فواصل كوتاه با چشمان خود دنبال مي­كند.

·وقتي كه يك نفر با او صحبت مي­كند و به سرگرم كردن او مي­پردازد، او حالت­هاي ساده­ صورت را تقليد مي­كند.

· با صداهاي بلند يا غير منتظره از جا مي­پرد.

اسباب بازي هاي متناسب با اين سن:

بازي و اسباب بازي براي كودك يك ماهه

1-اشيا متحرك

 يك شي در حال حركت خيلي جذاب­تر به نظر مي­رسد؛ به كودك كمك مي­كند كه تمركز ديد و قدرت بينايي خود را تقويت كند.ديدن اشيايي كه حركت مي­كنند همزمان با رديابي چشمي و در صورتي كه موسيقي يا صدا هم پخش كند به تقويت مهارت­هاي فرزندتان كمك خواهد كرد.ضمنا ريتم آرامش­بخش تصاوير و صداهاي تكرارشونده مي­تواند به او يادآوري كند كه زمان استراحت است.موسيقي مي­تواند براي كودك آرامش­بخش باشد و اين تنها به زماني كه  براي خوابيدن آماده مي­شود محدود نمي­شود. با افزايش و پخش انواع موسيقي­هاي مختلف كمك كنيد موسيقي به يكي از بخش­هاي زندگي فرزندتان تبديل شود. ديدن اينكه اينكه واكنش­هاي او تغيير مي­كند جالب خواهد بود !

از آواز خواندن يا هم­آوايي با موسيقي­ها خجالت نكشيد.كودك­ هم همراه با شما شروع كرده و صداهاي بيشتري توليد مي كند! هر جا حس كرديد خسته شده است جهت حركت،حالت و در صورت امكان رنگ آن و يا ساير خصوصياتش را تغيير دهيد.

سعي كنيد طوري قرار بگيريد كه موبايل را از زاويه ديد فرزندتان ببينيد.اين كمك مي­كند كه بتوانيد چيزي كه فرزندتان مي­بيند را شما هم ببينيد؛هر بار اندكي جاي شي را تغيير دهيد يا جاي كودك­تان را تغيير دهيد تا يك زاويه ديد جديد داشته باشد.

از همان اول كودك­ به صداي شما گوش مي­كند و به آن واكنش نشان مي­دهد.از اين ارتباط براي اشاره­شفاهي به موارد مربوط به آنچه ميبيند استفاده كنيد.به رنگ­ها، حركت­ها و شخصيت­هايي كه در آن هستندتوجه كنيد.ببينيد چه چيزهايي براي اوجذاب هستند:وقتي كه فهميديد مورد خاصي توجهش را بيشتر جلب ميكند، كمي بيشتر روي آن تمركز كنيد تا علاقه به ديدن در او تقويت شود.

بازي و اسباب بازي براي كودك يك ماهه

2-جعبه­ موسيقي تخت­خواب بچه

 بچه­ها از همان آغاز شنوايي خوبي دارند پس پخش موسيقي يا صداهاي آرام و گوش­نواز از همان ابتدا راه بسيار خوبي براي تقويت مهارت­هاي شنوايي و نيز آرام كردن نوزاد است.يك اسباب­بازي كه موسيقي و نور را با هم تركيب مي­كند مي­تواند بيشتر از يك حس را هوشيار كند و با حركاتي كه دارد او را تشويق كند تا مهارت­هاي رديابي چشمي خود را تقويت كند.

اسباب بازي هائي كه صداي آرامي دارند و علاوه بر موسيقي ظاهري زيبا دارند به او يادآوري مي­كنند كه وقت خواب و استراحت است.وقتي كه براي اولين بار اين اسباب­بازي را در تخت كودك مي­گذاريد، با اشاره به حركات و نورهاي آن سعي كنيد كه به آن توجه كند.اگر اسباب­بازي صدا و يا چراغ دارد، تنظيمات آن را به گونه­اي قرار دهيد كه صدايش ملايم و نورهايش كمي درخشان باشند تا لذت ببرد.تنظيمات مربوط به صدا را تغيير دهيد تا ببينيد كه كودك با كدام يك از آنها آرام­تر مي­شود و سپس 10دقيقه براي خودتان وقت بگذاريد و به آن گوش كنيد؛ گوش كردن به موسيقي براي شما هم آرامش بخش خواهد بود.

 3- اسباب­بازي­هاي نرم

 بچه­ها خيلي زود چهره­ها را تشخيص داده و به آنها واكنش نشان مي­دهند.به تدريج كه قدرت تمركز آنها بيشتر ميشود، ديدن يك چهره­آشنا برايشان لذت­بخش و آرامش­بخش خواهد بود.بافت نرم و راحت يك اسباب­بازي نيز مي­تواند آرامش­بخش باشد به خصوص زماني كه بچه­ها در آغوش والدين­شان نيستند.

  وقتي كه هوشيار است و به پشت خوابيده، اسباب­بازي يا عروسك را با يك دست فاصله در معرض ديدش قرار دهيد.ديدن صورت عروسك و لمس بافت نرم پارچه­آن برايش لذت­بخش خواهد بودضمنا فراموش نكنيد وقتي  خواب است تمام اسباب­بازي­هاي نرم را از تخت­خوابش خارج كنيد تا امكان خفگي اتفاقي وجود نداشته باشد.

 تقريباً در اواخر يك ماهگي مي­توانيد فرزندتان را به راحتي در آغوش گرفته و به وي شير بدهيد. او را در آغوش بگيريد، ببوسيدش و صداي كوكو برايش در بياوريد،بعد عروسك­هايش را كنارش بخوابانيد تا بافت نرم آنها را روي پوست خود حس كند.عروسك را جلوي بچه بالا و پايين ببريد و سپس كمي آن را به سمت چپ و راست ببريد. ببينيد آيا ­ مي­تواند با چشمان خود آن را دنبال كند. اگر عروسك جغجغه دارد، آن را به آرامي برايش تكان دهيد تا سرش را به سمت صدا بچرخاند.

بازي و اسباب بازي براي كودك يك ماهه

   4-آينه­ بي­خطر براي كودكان

خيلي پيش از آنكه بچه­ها از روي آينه تشخيص دهند چه كسي مي­خندد، بيشتر دوست دارند كه به انعكاس تصوير خودشان خيره شوند و از چيزي كه در آنجا مي­بينند لذت ببرند.اين باعث تقويت خودشناسي و رشد احساسي مي­شود.اين كار همچنين زماني كه كودك براي لمس آينه به سمت آن مي­رود باعث تقويت هماهنگي دست و چشم نيز مي­شود.زاويه ديد او را بررسي كنيد و ببينيد كه دقيقاً چه چيزي را مي­بيند. چند چيز جالب براي ديدنش دست و پا كنيد.

با اشاره به تصويرش در آينه به رشد حس خودشناسي او كمك كنيد و سپس همين كار را با تصوير خودتان در آينه تكرار كنيد.با او صحبت كنيد.مامان رو مي­بيني؟ ديگه كيو مي­بيني؟ به ويژگي­ها و بخش­هاي مختلف صورت خود اشاره كنيد.چشماي منو مي­بيني؟ چشماي خودتو مي­بيني؟ اينجان! به اين صورت كم­كم و به تدريج ارتباطات براي بچه مفهوم پيدا مي­كنند.

با اشاره به يك مورد ديگر (براي مثال، حلقه­اي كه در دست داريد)به تقويت ديدن و مفهوم انعكاس­ها كمك كنيد.به سراغ ساير آينه­هاي منزل برويد و اجازه دهيد ببيند انعكاس­هاي شما در آينه­هاي ديگر به چه شكلي هستد.

شايد كم­كم دوست داشته باشيد كه با او بازي كنيد.وقتيكه آماده بود و توانست صورت خود را بالا بياورد آينه را روبرويش قرار دهيد تا خودش را درآينه از زاويه­ جديدي ببيند.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *