بازیهای گروهی کودکان

بازیهای گروهی کودکان

چطور به خردسالان بیاموزیم وسایلشان را در اختیارهمبازی‌های خود بگذارند؟

کودکانی که خود را در مرکز می‌بینند و آموزش ندیده‌اند که در بازی‌های گروهی چگونه عمل کنند، معمولا نمی‌توانند از بازی لذت ببرند و کمتر با دوستان خود سازش دارند . کودکان از همان سنین پایین باید نحوه حضور در گروه را بیاموزند و هیچ فضایی بهتر از بازیهای گروهی برای این آموزش نیست. کودک باید بداند رعایت نوبت در استفاده از اسباب‌بازی‌های موجود، چه این اسباب‌بازی متعلق به خودش باشد چه از آن دیگر کودکان بسیار حایز اهمیت است. او باید بفهمد اگر اسباب بازی خود را به همبازی‌هایش بدهد حق استفاده از اسباب‌بازی آنها را دارد. کارشناسان معتقدند ” کودکان درسنین 4-5 سال در مرحله ای هستند که می‌توانند یاد بگیرند به اشتراک گذاشتن اسباب بازی یا هر وسیله دیگری با همبازی‌ها لذت بخش است” شما به عنوان والدین وظیفه دارید بخشندگی و دوری از خودخواهی را با به نمایش گذاشتن این خصیصه‌ها برای کودک، به وی آموزش دهید.
استفاده مشترک از اسباب بازی و لوازم را مفرح و سرگرم کننده کنید: به کودک خود بازی‌های گروهی را که در آن همه برای یک هدف بازی می‌کنند،‌آموزش دهید. مثلا با یکدیگر پازل درست کنید و برای گذاشتن تکه‌های آن نوبت بگیرید. کارها را تقسیم کنید یا با مشارکت هم باغچه را بکارید، نرده‌ها را رنگ بزنید، ماشین را بشویید و در انجام این کارها همکاری، رعایت نوبت و دوری از خودخواهی را تمرین کنید. گاهی هم به تناوب چیزهایی مثل خوراکی‌هایی مختصر در اختیار وی قرار دهید تا آنها را زمان بازی بین دوستانش تقسیم کند.
خساست وی را هرگز ملامت نکنید: اگر شما فرزندتان را خسیس یا خودخواه خطاب کنید، در واقع این خصیصه را در وی قانونمند کرده‌اید یعنی این ویژگی را در مورد او پذیرفته‌اید. اگر شما فرزند خود را مجبور کنید که از هرآنچه در اختیار دارد ببخشد این روش اجباری از او یک انسان سخاوتمند نمی‌سازد بلکه باعث رنجش خاطر وی می‌شود.
به اعتقاد متخصصین علوم تربیتی باید به جای نصیحت از شیوه تقویت مثبت استفاده کرد. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که همین اندازه که کودک نکته اصلی را در ذهن داشته باشد کافی است، با افزایش سن و رشد و کامل شدن ، وی در می یابد که تقسیم داشته‌ها با دوستان بسیار لذت‌بخش تر از انحصاری کردن آنها نزد خویش است.
مسئله را با کودک به گفت و گو بگذارید: وقتی که کودک برای حفظ اسباب بازی‌هایش نزد خویش، دادو بیداد و مشاجره می‌کند، به او کمک کنید تا هر آنچه را که اتفاق می‌افتد به درستی درک کند. اگر کودکی چیزی را پشتش گرفته و به کسی نمی‌دهد، برایش شرح دهید که با این کار دوستانش در مورد او ممکن است چه فکری ‌کنند. ضمن اینکه به کودک کمک کنید تا احساسش را بیان کند. وقتی کودک از خود خست نشان می‌دهد در مورد علت این کار از او سوال کنید زیرا با توضیحاتی که کودک می‌دهد بهتر می‌توانید متوجه شوید که اشکال در کجای کار است.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *