چگونه با کودکان بازی کنیم؟

چگونه با کودکان بازی کنیم؟

بازی با کودکان

بازی با کودکان

همبازی شدن با کودک درمسیر رشد

والدین باید تا زمانی که کودکان ، مهارت اجتماعی کافی را کسب نکرده اند ، همکاری و اشتراک را یاد نگرفته اند و توانایی بازی با سایر بچه ها را ندارند ، همبازی آن ها باشند. لزومی ندارد پدر و مادر هردو باهم به بازی با کودک بپردازند و همبازی شدن یکی از آن ها (به طور معمول هر کدام که فراغت بیش تری دارد یا بهتر بازی می کند )با او کافی است. توجه داشته باشید بازی با کودک امر مهمی است و خردسالان تفاوتی بین فعالیت هایی مثل کار و بازی قائل نیستند وهمه چیز برای آن ها موضوع یا وسیله ی بازی و تفریح است. مشارکت کودک در کارهای خانه – مثل شستن ماشین – یکی از بهترین راههای بازی با آنان است. این روش – که پیش تر برایتان توضیح دادیم – بسیار مؤثر است زیرا در عین حال که شما مشغول انجام کارهای خانه وامور شخصی خود هستید ، می توانید به کودکتان توجه نماید. از نظر کودک هنگامی که – روی صندلی – کنارتان ایستاده و به شما کمک می کند تا برای مثال سیب ها را بشویید ، به این معناست که اجازه دارد ؛ در جریان زندگی با شما شریک شود.

شریک شدن ، تقسیم کردن و رعایت کردن نوبت از نکاتی است که باید به روشنی به کودک آموزش دهید و بازی های ساده ، روش بسیار مؤثری برای فراگیری موضوع هایی ازاین دست هستند بخصوص بازی هایی که در آن ها عمل دادن و گرفتن ، بیش تر انجام می گیرد.حین بازی با خردسالان ، آن ها را به حال خود رها نکنید ؛ در کنارشان بنشینید ، قواعد رابه آنان بیاموزید و به آن ها کمک کنید تا متوجه شوند که هنگام بازی چه اتفاقی می افتد. اگر بازی کردن را به فرزندتان آموزش ندهید ، او بازی با سایر کودکان را فرا نمی گیرد. همکاری ، شراکت و رعایت نوبت بدون شک مهم ترین مفاهیمی هستند که تا بچه ها آن ها را درک نکند و یاد نگیرند ، قادر به بازی با سایر کودکان نیستند.
قابل توجه است ، وقتی کودکان با یکدیگر به خوبی بازی می کنند ، در کنار آنان حضور محسوسی نداشته باشید ودر کارشان دخالت ننمایید. آنان به شیوه ی خودشان رابطه را شکل داده ومسائل و نزاع ها را رفع ورجوع می کنند. اگر هم مجبور به دخالت شدید ، نقش قاضی یا داور را بر عهده نگیرید.
هنگامی که کودک ، خوب و بی دردسر با خودش سر گرم بازی است – مثل هر کار خوب دیگری – مرت از او تعریف نمایید تا مجبور نشود ، توجه منفی شما را با رفتارهای ناپسند جلب کند.

گردآورنده:سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *