بازی های خیالی

بازی های خیالی

با دوستان خیالی و بازی های خیالی کودکان چه کنیم؟

تا سن پنج ، شش سالگی با کودک همراهی می کنیم و دوستان خیالی او را به رسمیت می شناسیم برای دوست خیالی او غذا می گذاریم ولی از آن به بعد کم کم او را با واقعیت آشنا می کنیم و می گوییم : ” من که اونو نمی بینم ” البته این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر کودک کار خطایی را انجام داد و به گردن دوست خیالی خود انداخت از او نپذیرید و به او بگویید نه این کار را تو انجام دادی و برای صداقتش پاداشی در نظر بگیرید .در این سنین بازی بیا خیال کنیم هم بازی خوبی است و باعث ایجاد خلاقیت در کودک می شود . بیا خیال کنیم الان ابر هستیم یا الان هواپیما هستیم .
بیا خیال کنیم: به طور خیالی آرزو هایش را بر آورده کنید : کاش می تونستیم مثل جادوگرا الان یک آب نبات خلق کنیم ” یا ” کاش یه سوپر مارکت تو خونه داشتیم ، اونوقت ….” یا ” تصور کن می تونستیم یه ماشین کنترلی بسازیم ” یا ” بیا یه لیست آرزوها درست کنیم و آرزوهامونو توش بنویسیم ”
نقش یک موجود خیالی بازی کنید : در این روش یکی از والدین نقشی را برای مدت دو ماه بازی می کند به این طریق که کوجودی خیالی می شود و با کودک خود بازی می کند ، موجودی که در این دو ماه کاملا با کودک اجین شده و کودک او را دوست داشته باشد . پس از اینکه کودک با این موجود دوست شد حال از زبان او می توان نکات مثبتی را که مد نظر است به کودک آموخت . به یاد داشته باشید که کودک به هیچ وجه نصیحت مستقیم را نمی پذیرد . سعی شما در این راه صرفا ارتباطتان را با کودک خدشه دار می کند .
” من _ _ _ ب ه _ _ عنوان _ ی ه _ آدم آهنی _ اذت می خوام اتاقتو مرتب کنی >>>ها ها ها….” یا ادای یک شخصیت کارتونی را در بیاورید ” اسپایدر من از تو می خواد که اسباب بازی هاتو جمع کنی ” یا ” بت من اومده به تو در جمع کردن اسباب بازی هات کمک کنه ”
سعی کنید با تخیلاتشان آنها بازی کنید و به آنها امید ببخشید:کودک: ” من می خوام یه کار پیدا کنم ”
بگویید ” وای چه جالب دوست داری چه کاری باشه ؟ بیشتر برام صحبت کن خیلی جالب می شه تو یه روپوش سفید تنت کنی اونوقت از بلند گوی بیمارستا صدا کنند خانم دکتر سحر به انتاق عمل …..
” یا ” پس تو می خوای با کامی ازدواج کنی !! فکرشو بکن توی عروسی تو … راستی دوست داری کیا رو دعوت کنی؟” یا ” تو دوست داری یه ماشین گنده داشته باشی ؟ چه جالب ! اونوقت ببینم میزاری مامانی سوارش بشه ؟”

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *