بازی و انحراف فکر در کاهش درد کودکان بيمار تاثيرگذار است

بازی و انحراف فکر  در کاهش درد کودکان بيمار تاثيرگذار است

بازی و انحراف فکر در کاهش درد کودکان بيمار تاثيرگذار است

دانش آموخته کارشناسي ارشد دانشکده علوم پزشکي در پايان نامه خود ثابت کرد که بازي آشناسازي و انحراف فکر در کاهش درد و اضطراب ناشي از پروسيجرهاي تزريقي کودکان و همچنين افزايش ميزان رضايتمندي والدين موثرند. گاهي مواقع طي روند بيماري مزمن کودک چندين مرتبه در بيمارستان بستري مي شود که اين مساله هم براي کودک مبتلا و هم براي والدين کودک تنش زا است. به عنوان مثال در بيماري تالاسمي کودکان مبتلا براي حفظ حيات بايد تحت درمان مکرر تزريق خون قرار گيرند. قرار دادن کتتر داخل وريدي يکي از رايج ترين پروسيجره هاي دردناک است و اغلب کودکان به وِيژه کودکان خردسال چنين پروسيجري را استرس آورترين جنبه بيماري بستري و حتي ويزيت سرپايي خود بيان مي کنند.
سميه حامد توسلي دانش آموخته مقطع كارشناسي ارشد دانشكده علوم پزشكي به راهنمايي دکتر فاطمه الحاني پژوهشي با عنوان بررسي مقايسه اي ميزان تاثير برنامه بازي آشناسازي و انحراف فکر بر شدت درد و اضطراب پروسيجرهاي تزريقي و رضايتمندي والدين در کودکان سن قبل از مدرسه مبتلا به تالاسمي استان گيلان در سال 1368 لغايت 1387 به بررسي تاثير بازي و انحراف فکر بر کاهش درد اين کودکان پرداخته است.

بازی و انحراف فکر در کاهش درد کودکان بيمار تاثيرگذار است

وي در اين تحقيق که در قالب پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد ارائه شد، 60 کودک 3 تا 7 ساله مبتلا به تالاسمي را به طور تصادفي انتخاب و به 3 گروه تقسيم کرده، و دو گروه را به عنوان گروه آزمون و يک گروه را به عنوان گروه شاهد لحاظ کرده است. وي در گروه اول آزمون، بازي آشنا سازي به مدت 10 تا 15 دقيقه قبل از انجام پروسيجر تزريقي و در گروه دوم آزمون انحراف فکر حين پروسيجر تزريقي را انجام داد. دانش آموخته دانشگاه در اين پژوهش از ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافيک، مقياس خود گزارش چهره اي اضطراب، پرسشنامه خودگزارشي ترسهاي باليني کودک ،ابزار خود گزارشي درد پوکر چيپ، مقياس بررسي علائم رفتاري درد، چک ليست ثبت علائم فيزولوژيک و فرم بررسي رضايتمندي والدين استفاده کرده است. براساس تجزيه و تحليل داده ها ي دانش آموخته دانشگاه ، ميانگين رتبه هاي درد و اضطراب علائم رفتاري درد ، رضايتمندي والدين و علائم فيزيولوژيک (نبض و تنفس) قبل از مداخله در سه گروه تفاوت معني داري نداشته اما بعد از مداخله بين سه گروه تفاوت معني داري داشته است. وي در اين پژوهش، ميانگين رتبه هاي درد و اضطراب و علائم رفتاري درد هم در گروه اول و هم در گروه دو گروه مورد آزمايش افزايش معناداري داشت. براساس اين پژوهش، در گروه بازي آشنا سازي ميانگين تغييرات نبض و تنفس در قبل و بعد از مداخله کاهش چشم گيري نشان داد. اما در گروه انحرف فکر ميانگين تغييرات نبض و تنفس قبل و بعداز مداخله تفاوتي نداشت. طبق نتايج پژوهشي هر دو مداخله بازسازي آشنا سازي و انحراف فکر در کاهش درد و اضطراب ناشي از پروسيجرهاي تزريقي کودکان و همچنين افزايش ميزان رضايتمندي والدين موثر بودند. در اين پژوهش توصيه شده است که پرستاران کودک براي ارتقاء ميزان رضايتمندي والدين و راحتي کودکان مبتلا به بيماري هاي حاد و مزمن که مکررا تحت اقدامات درماني قرار مي گيرند از روش هاي بازي آشنا سازي و انحراف فکر استفاده کنند.

منبع: دانشكده علوم پزشكي دانشگاه تربیت مدرس

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *