برای بچه ها تلفن همراه بخریم یا نه؟

برای بچه ها تلفن همراه بخریم یا نه؟

برای بچه ها تلفن همراه بخریم یا نه؟

دختر 7 ساله ‌من از کودکی علاقه زیادی به موبایل داشت. تا حدی که من جلوی او از تلفن همراهم استفاده نمی‌کنم. اما از وقتی مدرسه رفته تحت‌تاثیر چند تا از دوستانش که موبایل دارند قرارگرفته و دائم اصرار می‌کند برایش موبایل بخریم. من و پدرش تا الان مقاومت کرده‌ایم اما چند روز پیش موبایل یکی از همکلاسی‌هایش را به خانه آورد. به نظر شما با توجه به این همه اصرار می‌توانم برایش موبایل بخرم؟

جوفراست میگوید:
خیلی از پدر و مادرها این درگیری را با فرزندشان دارند. در واقع همه‌ پدر و مادرها درست مثل پدر و مادرهای ایرانی در نهایت وقتی مجبور به خرید تلفن همراه برای کودک‌شان می‌شوند، با نارضایتی این کار را می‌کنند. چون فکر می‌کنند هنوز وقت خرید تلفن همراه برای کودک فرا نرسیده و آن‌ها به خاطر اصرار زیاد و غیرمنطقی کودک مجبور به انجام این کار شده‌اند. اگر دلیل شما برای خرید تلفن همراه برای کودک‌تان این است که هر بچه‌ای یکی از آن‌ها دارد، باید بگویم که دلیل‌تان منطقی نیست.

سخت نگیرید
متاسفانه گوشی‌های تلفن همراه روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و به همین خاطر نمی‌توان حکمی کلی برای استفاده کردن یا نکردن از آن داد. وقتی تلفن فقط جنبه تماس و برقراری ارتباط دارد نحوه برخورد با آن یک جور است و حالا که بازی و سرگرمی هم به قابلیت‌های آن اضافه شده باید جور دیگری درباره آن تصمیم گرفت. این روزها این وسیله آنقدر جذاب شده که هر کودکی دوست دارد یکی از آن‌ها داشته باشد. این را هم در نظر بگیرید که همکلاسی‌ها و دوستان فرزند شما هم ممکن است موبایل داشته باشند و همین امر کودک شما را به داشتن آن ترغیب می‌کند. قبلا روان‌شناسان توصیه می‌کردند تا قبل از 10 سالگی برای کودک موبایل نخرید اما حالا به خاطر تمام این عوامل اوضاع فرق کرده است.

برای بچه ها تلفن همراه بخریم یا نه؟

استفاده درست
اگر برای فرزندتان موبایل خریدید باید این نکات را در نظر داشته باشید. سعی کنید استفاده درست از موبایل را به او آموزش دهید. اگر گوشی هوشمند دارد، بازی‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی را پیدا کنید و روی گوشی‌اش بریزید. خیلی از بازی‌ها هستند که باعث افزایش توانایی و هوش کودک شما می‌شوند. البته به شرطی که اعتیادآور نباشند. به علاوه باید به کودک خود استفاده پایه‌ تلفن همراه را هم آموزش دهید. خیلی از بچه‌ها بلد نیستند با تلفن همراه شماره بگیرند. لازم است شماره اعضای خانواده و شماره‌های اورژانسی را در گوشی کودک‌تان ذخیره کنید و به او یاد بدهید در هر مورد اضطراری با کدام تماس بگیرد. به هر حال این وسیله در خیلی از موارد می‌تواند مفید باشد.
وظایف‌تان را ترک نکنید
در اختیار گذاشتن تلفن همراه، نباید والدین را از وظایف اولیه خودشان دور کند. شما باید بدانید فرزندتان در هر وقتی از روز کجاست. حتی اگر موبایل داشته باشد و بتوانید او را پیگیری کنید. کودک هم باید یاد دهد قبل از رفتن به هر جایی، از قبل شما را در جریان بگذارد و به قوانین خانه وفادار بماند. این‌که کودکان و پدر و مادرها فکر کنند می‌توانند با پیگیری با تلفن همراه، وظایف متقابل را حل و فصل کنند، آسیب‌های جدی به روابط آن‌ها وارد می‌کند.

برای بچه ها تلفن همراه بخریم یا نه؟

محدود کنید
کودکی که دائم با موبایلش حرف می‌زند یا بازی می‌کند می‌تواند آسیب‌های جدی در برقراری ارتباط ببیند. خیلی از بچه‌ها هستند که توانایی برقراری ارتباط‌های واقعی را ندارند. مثلا در جمع گوشه‌گیر و خجالتی هستند. شما باید فرزندتان را در استفاده از تلفن همراهش محدود کنید. مثلا اگر مدرسه برای استفاده از تلفن همراه محدودیت دارد، آن‌ها را به فرزندتان یادآوری کنید و به او آموزش دهید قبل از ورود به مدرسه گوشی‌اش را خاموش کند. اگر تخلفی دیدید، به عنوان تنبیه یک روز گوشی‌اش را بگیرید. وقتی کودک‌تان در خانه است هم می‌توانید از او بخواهید تلفنش را خاموش کند. این کار باعث می‌شود بیشتر درگیر خانه و ارتباطات خانوادگی شود.
نظارت داشته باشید
شما می‌توانید طوری که کودک‌تان نفهمد ارتباطات او را چک کنید. توجه کنید که اگر کودک مخصوصا بچه‌های بالای 10 سال بفهمند که چک می‌شوند، به شما بی‌اعتماد می‌شوند. اما بهتر است هر چدوقت یک‌بار لیست مکالمات و اس‌ام‌اس‌های او را در تلفن نگاه کنید تا بتوانید مطمئن شوید در راه درستی قدم می‌گذارد. اگر مورد مشکوکی دیدید، بدون عصبانی شدن یا توبیخ کودک، با مشاور صحبت کنید و برای کنترل آن بهترین راه را پیدا کنید.

منبع:shahrzadpress.com

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *