بلوغ در نوجوانان

بلوغ در نوجوانان

نوجوانان ، بلوغ و رشد جنسی در آنها

نوجوانی به دوره گذار از کودکی به بزرگسالی اطلاق می شود و تقریبا از 12 سالگی اغاز و تا آواخر دهه دوم زندگی ، یعنی رسیدن به رشد جسمانی کم و بیش کامل ، ادامه می یابد. طی این دوره ، نوجوان به بلوغ جنسی می رسد و هویت فردی خود را جدا از هویت خانواده بنا می نهد. بلوغ دوره تکامل جنسی است که طی آن کودک از نظر زیستی به بزرکسالی برخوردار از توانایی تولید مثل تبدیل می شود، و دوره آن معمولا 3 تا 4 سال است. بلوغ با دوره رشد بسیار سریع جسمانی شروع می شودوبا رشد تدریجی اندام های تناسلی و ویژگی های جنسی ثانویه (رشد سینه در دختران ، رویش ریش در پسران و نمایان شدن موبر اندام های تناسلی هر دو جنس ) همراه است .
سن بلوغ و سرعت رشد آن دامنه وسیع و متنوعی دارد. برخی از دختران حتی در 11 سالگی و برخی دیگر در 17 سالگی برای نخستین بار قاعده می شوند. متوسط سن آغاز قاعدگی 12 سال و 9 ماه است . پسرها به طور متوسط ، دو سال دیرتر از دختران به جهش رشد می رسند. دامنه وسیع دوره بلوغ جنسی به خصوص در سال های اول و دوم دبیرستان به وضوخ مشهود است و برخی از دخترها و پسرها رشد خوبی دارند در صورتی که گروهی دیگر جثه بچه گانه دارند.
در عرف عام نوجوانی را دوره (طوفان و احساس فشار ) می دانند که از ویژگی های آن دمدمی بودن ، آشفتگی درونی و طغیان است . ولی برخی پژوهشها این دید بد بینانه را تائید نمی کند و این دوره را برای بیشتر نوجوانان بدون تشویش و آشفتگی عمده می داند. مطالعات نشان داده که بلوغ اثرات مهمی بر تصور فرد از بدن خویش ، عزت نفس ، خلق و رابطه او با والدین و اعضای غیر همجنس بر جای می گذارد. ممکن است بعضی از این تاثیرات مستقیما ناشی از تغییرات هورمونی بلوغ باشند، ولی اغلب آنها به آثار فردی و اجتماعی تغییرات جسمانی ، و مهم تر از همه به زمان بندی این تغییرات مربوط می شود. زودرس بودن یا دیر رس بودن بر رضایت نوجوانان از ظاهر خود و تصویر آنها از بدن خویش اثر می گذارد. زودرس بودن در دختران به کاهش عزت نفس در انها می انجامد و در پسرها منجر به افزایش عزت نفس می شود.

گردآورنده:  سارا گودرزی

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *