بلوغ در پسران

بلوغ در پسران

بلوغ زودرس و دیررس در پسران
ظاهر شدن علائم بلوغ‌ ‌از نظر فیزیكی و هورمونی و در پسران قبل از 9 سالگی،‌ ‌بلوغ زودرس نامیده می‌شود. ابتدا این كودكان بلندتر از همسن‌های خود هستند ‌ولی به‌دلیل بلوغ زودرس استخوان‌ها‌،‌ ‌در نهایت قد كوتاه‌تری در‌ ‌بلوغ خواهند داشت.
اکثر پژوهش ها نشان داده اند پسرانی که بلوغ زودرس دارند در میان همسالان خود محبوبترند و احتمال رهبری آنها در گروه همسالان بیشتر است. در عین حال این پسران باوقارتر و اعتماد به نفس بیشتری دارند. ممکن است بزرگترها به دلیل جثه بزرگتر و قدرت بدنی بیشتر، مسئولیت های بیشتری به آنها محول کنند و یا از آنها انتظار بیشتری داشته باشند که ممکن است این انتظارات برای آنها مشکل آفرین باشد. بلوغ زودرس فرصت کمی به پسرها می دهد تا با شرایط جدید خود را وفق بدهند و با آن هماهنگ شوند.
پسرهایی که رسش را زودتر شروع می کنند نسبت به پسرهایی که رسش را دیرتر شروع می کنند، بزرگترها نظر مثبت تری در مورد آنها دارند. آنها را مردتر، دارای جذابیت بیشتر و سر و وضع بهتری می دانند. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که ابن نوجوانان در مدرسه بیشتر احتمال دارد مشکلات رفتاری داشته باشند، قشقرق راه بیندازند، خلاف کنند و مواد مصرف کنند.
اما پسرانی که رسش دیرتری دارند عصبی بچه درنظر گرفته می شوند و ظرفیت رهبری کمتری دارند. پسرانی که بلوغ دیررس دارند، غالباً احساس بی کفایتی، طردشدگی و سلطه پذیری نشان می دهند. پسرانس که بلوغ زودرس دارند در عملکردهای آموزشی امتیازهای بیشتری کسب می کنند نکته مهم دیگر این است که اگرچه پسرهایی که زودتر بالغ می شوند مزیت اجتماعی بیشتری دارند ولی پسرهایی که دیرتر بالغ می شوند در برخیزمینه های عقلی برتری می یابند. کسانی که زودتر بالغ ی شوند بعدها بیشتر همرنگی می کنند و اانعطاف ناپذیرتر می شوند، در حالی که انعطاف پذیری و بینش کسانی که دیرتر بالغ ی شوند بیشتر خواهد بود.
در مجموع، پسران تمایل بیشتری به بلوغ زودرس دارند و اگر زودتر به سن بلوغ برسند، به علت قدرت بدنی بیشتر در ورزش و رهبری گروه موفق تر خواهند بود.

منابع:
پاول اس کاپلان، روانشناسی رشد سفر پرماجرای کودکی، مترجم مهرداد فیروزبخت، انتشارات رسا، 1390
احدی، حسن، جمهری، فرهاد، روانشناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی، پیری)، 1386، انتشارات پردیس
http://jahannews.com/vdchxxnzx23nzwd.tft2.html
گردآورنده: فریبا نقدی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *