بلوغ زودرس و دیررس

بلوغ زودرس و دیررس

بلوغ زودرس و دیر رس در دختران
وقتى جوانه و برجستگى سينه در دختران, قبل از 8 سالگى ظاهر شود يا شروع عادت ماهانه قبل از 9 سالگى باشد در واقع بلوغ جنسى زودرس اتفاق افتاده است. دخترانی که در خانه‌های بدون پدر زندگی می‌کنند، در سنین پایین‌تر بالغ می‌شوند. ‌بلوغ زودرس در دختران، شایع‌تر از پسرهاست. در بعضی دخترها،‌ علت خاصی برای بلوغ زودرس دیده نمی‌شود و بیشتر جنبه خانوادگی دارد و در‌ ‌سایر افراد خانواده (مادر یا خواهران وی) نیز چنین حالتی دیده می‌شود، ولی در مواردی بیماری‌های مهم دستگاه عصبی مركزی می‌تواند این حالت را ایجاد كند. گاهی تولید‌ ‌هورمون‌های جنسی زنانه که به دلائلی ایجاد می شود، باعث بلوغ زودرس می‌شوند. جنبه های مثبت و منفی تأثیر بلوغ زودرس ودیررس در میان دختران چندان روشن نیست. آنچه مسلم است، برخلاف پسران، بسیاری از دختران تمایلی به بلوغ زودرس ندارند، بلکه خواهان آنند که بلوغ به موقع داشته باشند. دخترهایی که زود بالغ می شوند در مورد آینده خوشبین ترند، در میان پسرها سرشناس ترند، اگرچه آنها مستقل تر هستند اما احتمال بزهکاری، مصرف مواد، بدرفتاری در مدرسه و… در بین آنها ببیشتر است. دخترانی که زود بالغ می شوند بیشتر از دخترانی که به موقع یا دیرتر بالغ می شوند احتمال دارد با بزرگتر از خود معاشرت کنند.
شواهد نشان می دهد که دختران با بلوغ زودرس، درونگراتر، خجالتی تر و از رفتار اجتماعی ضعیف تری برخوردارند. با وجودی که دختران زودرس با شروع سریع جهش رشدی تا حدودی گوشه گیرتر و درون گراتر می شوند، ولی به تدریج از دوره راهنمایی به بعد، محبوبیت بیشتری کسب می کنند. و در بسیاری از موارد به عنوان الگو (برای همانندسازی) انتخاب می شوند.
دخترانی که دیرتر بالغ می شوند مضطرب ترند و تردیدهای بیشتری در مورد خود دارند. با این حال فشار اجتماعی وارد بر آنها کمتر است. دخترانی که دیرتر بالغ می شوند تا حدودی قدبلندتر و لاغرتر و بیشتر واجد شرایط زیبایی مورد نظر جامعه هستند
در واقع دخترانی که زودتر بالغ می شوند فشارهای روانی بیشتر و شدیدتری را متحمل خواهند شد و فشار روانی و اضطراب بیشتری برای پدر و مادرشان دارند.
منابع:
www.seemorgh.com/health
http://www.beytoote.com
http://jahannews.com
پاول اس کاپلان، روانشناسی رشد سفر پرماجرای کودکی، مترجم مهرداد فیروزبخت، انتشارات رسا، 1390
احدی، حسن، جمهری، فرهاد، روانشناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی، پیری)، 1386، انتشارات پردیس

گردآورنده: فریبا نقدی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *