بهداشت در کودکان

بهداشت در کودکان

 چگونه کودکمان به شستن دست و صورت ، حمام کردن و مسواک زدن مشتاق شود؟

اگر می خواهید کودکتان دست و صورتش را بشوید ، حمام برود یا مسواک بزند ، بیش از فرا رسیدن زمان این کارها ، این مساله را یادآوری کنید. کودکان دوست ندارند که بازی آنها را ناگهان متوقف کنید و آنان را به حمام ببرید. بهتر است خودتان را به جای او بگذارید ، آیا دوست دارید ، وقتی با یکی از دوستانتان مشغول گفتگوی تلفنی هستید ، کسی شما را مجبور به انتقال زباله ها به خارج از منزل نماید؟ بنابراین گاه موضوع این نیست که کودک شما از استحمام خوشش نمی آید بلکه دوست ندارد ، ناگهان و بدون اطلاع قبلی مجبور به ترک کار مورد علاقه اش شده و به حمام برود ولی اگر از قبل از این موضوع با خبر شده باشد ، شاید با اشتیاق بیشتری به انجام این کار بپردازد. در مورد خروج از حمام نیز این موضوع صدق می کند و اگر از قبل به او اطلاع ندهید که باید به زودی از حمام خارج شوید، با امتناع وی روبه روخواهید شد زیرا خود را برای این کار آماده نکرده است .
خواسته خود را به صورت سوال مطرح نکنید برای مثال اگر بگویید: ( نمی خوای بری دندونات رو مسواک بزنی ) یا (میشه بری دندونات رو مسواک بزنی ) او را تشویق می کنید تا بگوید (نه نمی خوام ) یا بگوید (نه نمی شه ) . روش درست این است که به او بگویید : (ازت می خوام بری دست و صورتت رو بشوری).
به کودکان فرصت بدهید شما را هنگام مسواک زدن دندان ها ، شانه کردن موها ، شستشوی دست و صورت و… تماشا کنند. کودکان با تماشای کارهایتان بیش از صحبت ها و توضیح هایی که می دهید ، مسایل را یاد می گیرند.
از آواز خواندن و بازی کردن نیز استفاده کنید ،استحمام را تبدیل به نوعی بازی و تفریح کنید. اجازه دهید کودک در حمام بازی کرده و کف و حباب درست کند . به خاطر بسپارید، حمام بهترین مکان برای بازی هایی است که محیط را کثیف می کنند، پس این فرصت ها را در حمام برای فرزندانتان فراهم کنید.
بعضی بچه ها از شستشوی سرشان متنفرند زیرا از اینکه آب داخل دهان و بینی آن ها برود یا شامپو چشمشان را بسوزاند، ترس و واهمه دارند و یا اینکه چون مجبورند چشمشان را ببندند ، دچار ترس و دلهره می شوند ، پس اجازه بدهید کودک شما را هنگام شستشوی سرتان تماشا کند و برای او علت استفاده از شامپو و صابون را توضیح دهید .

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *