بچه ها از ارزش پول چه می دانند؟

بچه ها از ارزش پول چه می دانند؟

بچه ها از ارزش پول چه می دانند؟

وقتی صحبت از پول به میان می آید، حتی بچه ها ی کوچک، فوراً دو حقیقت مهم را در می یابند اول این که با پول هر چه بخواهند می توانند بخرند، دوم این که پول در اختیار پدر و مادرشان است…

مادری می گفت : “چند سال قبل تصمیم داشتم به دختر پنج ساله ام، مفهوم اصلی مسئولیت مالی را از طریق دریافت پول هفتگی اش بیاموزم. اما دخترم علاقه ای به پول تو جیبی اش نداشت. در واقع او فکر می کرد پول هفتگی خودش یک چهارم پولی است که به برادرش می رسد.
قسمتی از مشکل آنجا بود که دخترم می دانست از پول چه استفاده ای می شود، اما هنوز یاد نگرفته بود از مقدار مشخصی پول چطور استفاده کند. بنابراین در پنج سالگی برای گرفتن پول تو جیبی خیلی زود بود”. کارشناسان معتقدند بیشتر بچه های پیش دبستانی درست در یک مرحله از رشد، مفاهیم اصلی پول را در می یابند. یک کودک سه ساله می داند پول یک ماده ملموس، محدود و واقعی است. او می تواند  درسهای ساده ای در مورد درستکاری و انصاف مالی یاد بگیرد. گرچه بسیاری از بچه های پیش دبستانی ممکن است نتوانند پول را بشمارند اما والدین می توانند به آنها کمک کنند تا یکی از درسهای مهم زندگی که همان شناخت ارزش پول است را فرا بگیرند. یاد بگیرند چرا مردم کار می کنند؟ چطور خرج می کنند؟ چطور در محدودیت ها زندگی می کنند؟ و مسئولانه رفتار کنند. این ، همه ی آن چیزی است که به کودک کمک می کند در طول زندگی چگونه پول در بیاورد. خرج کند، پس انداز کند، قرض بگیرد، سرمایه گذاری کند و به دیگران کمک کند.

بچه ها از ارزش پول چه می دانند؟

کودکان پیش دبستانی چگونه می توانند پول را بشناسند؟
سالهای پیش دبستانی، سنین مناسبی است تا کودکان کاربرد پول را بشناسند و با اصول ساده ای آشنا شوند، مانند اینکه پول چیزی است که می توان آن را به اشیاء دیگر تبدیل کرد و پدر و مادر برای تهیه آن محدودیت دارند. همچنین پدر و مادر که مهمترین افراد زندگی کودک هستند برای کسب درآمد زحمت زیادی می کشند و قدر پول را می دانند و در مخارج خود و روش استفاده از پول دقت فراوان دارند.
به گفته کارشناسان مالی پول برای بچه ها در این سن بسیار ملموس است چرا که آنها هر روز پول را می بینند که چطور خرج می شود و فوراً مفهوم کلی پول را در برآورده کردن نیازهای خانواده درک می کنند.به توصیه کارشناسان بهترین روش آموزش امور اقتصادی به کودکان سه تا پنج سال این است که اجازه دهید آنها بیشتر باسکه و پول خرد سر و کار داشته باشند. چرا که از نظر کودکان « پول یعنی سکه». در این سن بچه ها بیشتر اشیایی که عینی و ملموس باشند می شناسند و چون سکه ها گرد و شکیل و براق هستند نظرشان را جلب می کنند.
در اینجا چند روش برای یادگیری خرید و زندگی در محدودیت به کودک  پیشنهاد می کنیم:
1)  گاهی هنگام خرید ، فرزند خود را به همراه ببرید و اجازه دهید، او پول را بپردازد.
اگر فرزند شما به جشن تولد دوستش دعوت شده است، با همدیگر به خرید هدیه بروید، به او اجازه دهید بهای جنس را بپردازد و کادو را دریافت کند. یا مثلاً به او اجازه دهید پول را بپردازد و بقیه اش را دریافت کند، یا کرایه تاکسی را بپردازد تا از این طریق او ارتباط بین پرداخت پول و دریافت کالا را دریابد.
2) به کودک چهار تا پنج ساله خود فرصت دهید چیزی را برای خرید انتخاب کند.
کارشناسان سفارش می کنند، هنگام خرید از سوپر مارکت به فرزند خود اجازه دهید چیزی را برای خودش یا خانواده اش انتخاب کند. گشت زدن و خرید به او این شانس طلایی را می دهد که درستکاری بر مبنای فرمان خداوند را بیاموزد.

بچه ها در چه سنی باید پول تو جیبی بگیرند؟
البته نظر کودک نسبت به پول بستگی به آن دارد که شما چه آموزش هایی به او داده باشید. به ویژه رفتار خواهر و برادر و یا همسالان کودک نیز مؤثر است. یکی از محققین امور اقتصادی کودکان می گوید: « وقتی دختر کوچکش سه سال داشت، واقعاً به پول علاقه نشان می داد و چون خواهر و برادر بزرگترش پول توجیبی می گرفتند، او هم پول تو جیبی می خواست. بنابراین او به دخترش پول هفتگی داد. اما او برعکس خواهر و برادرش، پس انداز کمتری داشت. او پولهایش را در یک پاکت پلاستیکی ریخته بود تا هر گاه خواست، بتواند با آنها بازی کند.

بچه ها از ارزش پول چه می دانند؟

قبل از این که برای کودک «چهار تا هفت ساله» پول توجیبی مقرر کنید، بهتر است در مورد همه جنبه های آن فکر کنید. بنا به مطالعات انجام شده، بیش از نیمی از والدین فقط وقتی به کودک خود پول توجیبی می دهند که رفتار مناسبی در خانه یا مدرسه از خود نشان داده باشد.
اما برخی کارشناسان معتقدند: « وقتی شما برای انجام وظیفه عادی کودک به او پول بپردازید در واقع به او اجازه می دهید از انجام تکالیف و وظایف روزانه خود سرباز زند.  در این صورت پول توجیبی به جای این که انگیزه مناسبی که می خواستید باشد، منشأ تقلب و درگیری می شود.»
محققین توصیه می کنند مبلغی پول به عنوان پول توجیبی به فرزندتان بپردازید اما او را نیز ملزم کنید به عنوان عضوی از خانواده در امور رسیدگی به منزل کمک کند. قوانینی را به او آموزش دهید و هر هفته پول تو جیبی را به موقع به دستش بدهید. منظور از پرداخت پول توجیبی این است که به کودک خرج کردن و پس انداز نمودن را آموزش دهیم. بنابراین اگر فرزند شما همه ی پولش را شکلات خرید و بعد اسباب بازی را که خیلی دوست داشت پیدا کرد، یاد می گیرد همواره کمی از پولش را برای مخارج غیر مترقبه نگه دارد.
هدف والدین این است که پول تو جیبی فرزندشان را افزایش دهند تا بتواند هر چه نیاز دارد، تهیه کند. مثل لباس و سرگرمی.

هنرِ بخشیدن را در کودک خود بپرورانید
به فرزند خود بخشیدن را نیز بیاموزید. اجازه دهید فرزندتان به نیازمندان، صندوق صدقات و خیرات کمک کند. فقط به خاطر داشته باشید کودک شما از طریق توجه به اینکه چطور پس انداز می کنید، خرج می کنید، قرض می گیرید، سرمایه گذاری می کنید یا بخشش می کنید و دست نیازمندان را می گیرید، مهمترین درسها در مورد استفاده از پول را فرا می گیرد.
هیچگاه نباید پول توجیبی فرزندان قطع شود، حتی در صورت خطاها و سرپیچی های آنها. به عبارتی بهتر است فقط در صورت رفتار پسندیده به عنوان پاداش ، مبلغی اضافه به آنها پرداخت شود. چون این امر سبب می شود، آنان احساس امنیت بیشتری کنند، حس کنند همواره مورد تأیید خانواده هستند، والدین آنها را حمایت می کنند و به خاطر خطاهای کوچک آنها را تهدید نمی کنند، در نتیجه هم کودکان اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند و هم از بزهکاری کودکان پیشگیری می شود

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *