بیش فعالی کودک

بیش فعالی کودک

بیش فعالی کودک

علائم اختلال بیش فعالی در پسران چشمگیرتر است و آن ها بیشتر از دختران رفتارهای متمایز از هم سن و سالان خود نشان می دهند، لذا تشخیص بیماری در پسران سریع‌تر است.

بیش فعالی از زمره ی اختلالات شایع میان کودکان در چند دهه ی اخیر در سراسر دنیا و جوامع مختلف به شمار می آید که با تشخیص زودهنگام و درمان متناسب می توان از شدت و پیشرفت بیماری کاست.

داوودی آموزگار و مربی کودکان استثنایی در گفت و گو با گروه جامعه آژانس خبری روز(دی نا)، سن و جنسیت را در بروز بیش فعالی موثر گفت: دختران بیش فعال در قیاس با پسران بیش فعال، علائم متفاوتی را از خود بروز می دهند و چنانچه گروه درمانی بتوانند تشخیص به موقع و زود هنگام داشته باشند، در انجام مراحل درمانی از توفیق بیشتری برخوردار خواهند بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تشخیص بیش فعالی پسران با مشاهده ی رفتار و عملکرد آنان بسیار سهل تر از دختران است، این آسانی تا جایی بین دختران و پسران متفاوت است که تشخیص در پسران تا سه برابر سریع تر از دختران است.

بیش فعالی کودک

وی افزود: علائم اختلال بیش فعالی در پسران چشمگیرتر است و آن ها بیشتر از دختران رفتارهای متمایز از هم سن و سالان خود نشان می دهند، لذا تشخیص بیماری در پسران سریع‌تر است، برای نمونه بی‌توجهی و نادیده گرفتن موضوعات پیرامون از علائم اختلال در دختران مبتلا به بیش‌فعالی است که در پسران به جای آن انجام و بروز حرکات و رفتارهای متفاوت و غیرمنطقی بدون انگیزه قبلی و برنامه عاری از فکر انتظار می‌رود.

مربی کودکان استثنایی تصریح کرد: دختران بیش فعال کودکانی کم دقت و یا بی دقت هستند، همچنین در آموختن مهارت های آموزشی و حل مسائل ضعیف بوده و به جزئیات و موضوعات محیط پیرامون خود توجه ندارند.

وی با اشاره به این که والدین با بذل توجه در رفتار و حرکات فرزندان خود می توانند به وجود و بروز اختلال در آنان پی ببرند، اظهار کرد: انجام چندین کار به طور همزمان از عهده ی دختران بیش فعال خارج بوده، وسایل شخصی آنان هرگز در جای خود و مرتب قرار ندارد و همچنین از عدم تمرکز و به یاد سپاری موضوعات رنج می برند.

داوودی در پایان گفت: چنانچه پدران و یا مادران متوجه رفتار غیرمنطقی و وجود ضعف در یادگیری و مهارت های ارتباطی و آموزشی در دختران خردسال خود شدند، با مراجعه به متخصص می توانند از وجود یا عدم وجود اختلال بیش فعالی در فرزند خود اطمینان حاصل نمایند، والدین نباید از نظر دور داشته باشند که نداشتن تعادل در حرکت و نیز تکلم و بی قراری دختران خردسال از موضوعاتی است که نباید به سادگی و با بی تفاوتی از کنار آن بگذرند، زیرا تشخیص زودهنگام باعث ایجاد امکان پیشگیری از رشد اختلال خواهد شد.

منبع : دی نا

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *