تأثير چيد مان منزل در آرامش کودک

تأثير چيد مان منزل در آرامش کودک

تأثير چيد مان منزل در آرامش کودک

به گفته کارشناسان، انتخاب اسباب و لوازم منزل و نحوه چيدن آن ها در ايجاد يک محيط آرامش بخش، دلپذير و امن براي کودک بسيار مهم است. هم چنين محل نگهداري کودک بايد براساس نياز با وسايلي تزئين شده باشد که متناسب با سن و جثه او باشد. هنگام تصميم گيري براي ترتيب دادن محل زندگي کودک بايد به نکات مهمي از جمله احساس امنيت و در عين حال ساختن يک محيط متفکرانه براي او توجه کرد. داشتن يک برنامه روزانه منظم را در ايجاد احساس امنيت کودک بسيار مؤثر است.

به اين ترتيب کودک با ساختار فعاليت هاي روزانه آشنا شده و با يافتن جايگاه خود در اين برنامه، اعتماد به نفس بيشتري پيدا مي کند. احساس تعلق در کودکان يکي ديگر از الزامات محيط زندگي براي آنان است و کودکان نياز به احساس تعلق دارند. داشتن اشياء و اسباب بازي هايي که صرفاً متعلق به خود آن هاست براي آن ها آشنا و منعکس کننده تجارب و فرهنگ شخصي خودشان است کاملا ضروري مي باشد.

بنابراين بهتر است براي هر کدام از کودکان يک خانواده، وسايل شخصي از جمله کيف، کتاب و اسباب بازي با الصاق برچسب اسم بر روي اين وسايل و يا حتي مندرج شده به عکس آن ها تهيه شود. بهتر است عروسک ها و اسباب بازي هاي کودکان از چهره ها و بافت هاي متفاوتي از جمله پلاستيکي، پارچه اي و فلزي تهيه شده باشد. از سوي ديگر، کتاب هاي کودکان بايد نشان دهنده نژاد و فرهنگ و جنسيت هاي گوناگون باشد و هم چنين محل خاصي نيز براي قرار گرفتن نقاشي ها و کارهاي دستي کودک که منعکس کننده تجارب شخصي اوست در نظر گرفته شود.

تأثير چيد مان منزل در آرامش کودک

کودکان براي حرکت کردن نياز به فضاي زيادي دارند اما فضاهاي کوچک تري هم بايد براي ساير فعاليت هاي کودکان مثل نقاشي، کتاب خواني و بازي با شن و آب فراهم شود. اين فضاها به کودک کمک مي کند تا آسان تر تمرکز کرده و با دوستان خود در گروه هاي کوچک تري بازي کنند. هم چنين تدارک فعاليت هايي که در اطراف ميزهاي کوچک انجام شود مثل نقاشي يا خميربازي، کودکان را تشويق مي کند تا به گروه هاي کوچک تقسيم شده و بازي کنند.
دماي اتاق
درجه حرارت محيط کودک بايد بين ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتي گراد حفظ شود و تهويه کافي براي ورود هواي تازه به محيط وجود داشته باشد. هم چنين نور محيط بايد متناسب با فعاليت کودک تنظيم تا کودک را براي فعاليت هاي روزمره اش تشويق کند. در صورت امکان بايد اثاث و وسايل محيط زندگي متناسب با جثه کودک باشد. هم چنين استفاده از پرده ها، صندلي ها و رنگ هاي آرامش بخش و شاد به جذابيت و راحتي محيط کودک، کمک مي کند.

شرکت دادن کودک در فعاليت هاي مناسب و قابل دسترس بودن وسايل مورد نياز براي آن ها از اهميت ويژه اي جهت ايجاد يک محيط امن و آرامش بخش براي زندگي کودک برخوردار است. از اين رو مي توان کودکان را تشويق کرد تا در مرتب کردن و چيدن لوازم منزل، تهيه يک غذاي ساده و مورد علاقه و چيدن سفره کمک کنند. هم چنين بايد ارزش و اهميت نظافت محيط زندگي را به آنان آموخت و نيز تمام امکانات و لوازم موجود براي فعاليت هاي مورد نياز کودک بايد قابل دسترس باشند.

منبع: kayhannews.ir

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *