تاثیر تولد نوزاد جدید بر والدین

تاثیر تولد نوزاد جدید بر والدین

تاثیر تولد نوزاد جدید بر والدین

تولد نوزاد جدید چه تاثیراتی بر والدین خواهد داشت؟

آمدن یک نوزاد جدید به خانه از  جهات متعددی بر شما اثر خواهد گذاشت (برخی عملی و برخی روحی).  خستگی بیشتر و کمی اضطراب یک رخداد طبیعی بعد از تولد یک نوزاد می باشد.
احساس ناراحتی و اندوه بعد از دیدن نوزاد (baby blues) میتواند تجربه ترس آوری باشد ، اما شما مجبور نیستید که به تنهایی این احساس افسردگی را تحمل کنید. در مورد این علائم با پزشک صحبت کنید. بسیار مهم است بدانید که این مورد افسردگی ساده که معمولا با گذشت چند هفته از بین میرود با افسردگی بعد از زایمان که اختلالی جدی است و در صورت عدم درمان میتواند به مشکلات روحی منجر شود ، متفاوت است. چنانچه خیلی احساس افسردگی و اضطراب کردید، یا قصد آسیب زدن به خود یا نوزادتان را داشتید ، به سرعت از پزشک خود درخواست کمک کنید.
از لحاظ جسمی ممکن است احساس درد و خستگی داشته باشید به ویژه اگر زایمان یا سزارین سختی داشته اید. هم چنین چنانچه تصمیم گرفته اید که نوزادتان را با شیر مادر تغذیه کنید، دفعات شیردهی در طول شب برای شما سخت و خسته کننده خواهد بود.

تاثیر تولد نوزاد جدید بر والدین

کمک گرفتن از یک پرستاربعد از زایمان (doula)درطول روز به شما این فرصت را خواهد داد که به نیازهای ضروری خود برای استراحت و خواب برسید. پرستار زنی آموزش دیده برای مراقبت از مادر و نوزاد در دوهفته اول بعد از زایمان است.
اگر بیرون از خانه شاغل هستید،ممکن است راجع به  آینده کاری خود نامطمئن باشید.در درجه اول باید تصمیم بگیرید که آیا به کار خود برمی گردید، هنگامی که همه راه ها را در نظر می گیرید کمک خانواده و دوستان را هم به یاد داشته باشید.
عجیب نیست اگر در مورد احساس پیوستگی با فرزند تازه نگران باشید. ممکن است فهمیدن این موضوع که علاقه شما به فرزند تازه متولد شده به همان میزان فرزند اول است ، کمی مشکل باشد اما این را خواهید فهمید. همان طور که اغلب پدر و مادرها گزارش کرده اند ، والدین بعد از تولد نوزاد به هردو به یک میزان عشق می ورزند.
شما متوجه خواهید شد که در طول چند ماه اول بعد از زایمان هیچ وقتی برای خود ندارید. بی خوابی های شبانه و تنش های هرروز می تواند طاقت فرسا باشد، بنابراین اختصاص زمانی برای تنها بودن با خودتان دارای ارجحیت است. هم چنین شما و همسرتان متوجه خواهید شد که به ندرت زمانی را با هم می گذرانید، مطمئن باشید که برخی اوقات فرصتی برای کنار گذاشتن همه چیز دارید.

گردآورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *