تاثیر طلاق والدین بر فرزندان

تاثیر طلاق والدین بر فرزندان

برخی پیامدهای طلاق والدین در کودکان

پیامد های فوری طلاق : انتقال از زندگی زناشویی به طلاق معمولاً  به استرس ،افسردگی و اضطراب مادر و به موقعیت خانوادگی آشفته منجرمیشود. هنگامی که کودکان با ناراحتی و عصبانیت به زندگی خانوادگی نه چندان  امن خود واکنش نشان می دهند: بی انضباط ،خشن و بی ثبات میگردند که این واکنش ها بسته به سن،خلق و خو و جنسیت کودکان تفاوت دارند.
پیامدهای بلند مدت :کودکان و نوجوانان والدینی که طلاق گرفته اند کماکان پیشرفت تحصیلی کمتر،اعتماد به نفس شایستگی اجتماعی پایین تر و مشکلات هیجانی و رفتاری بیشتری دارند.کودکانی که خلق و خوی دشواری دارند به احتمال زیاد ترک تحصیل کرده و افسرده می شوند و رفتار ضد اجتماعی نشان می دهند. طلاق با مشکلات مربوط به مسائل جنسی و برقراری ارتباط دارد که معمولاً فعالیت جنسی زود هنگام بیشتری دارند.کاهش موفقیت  تحصیلی ،زندگی زناشوئی آشفته،فرزند نامناسب و طلاق در بزرگسالی آنها روی میدهد.
سن کوکان: کودکان پیش دبستانی و دبستانی اغلب خود را به خاطر قطع زندگی زناشویی والدین سرزنش می کنند و می ترسند که پدر و مادر آنها را ترک کنند،حتی بسیاری از کودکان بزرگتر شدیداً واکنش نشان داده،سرکش می شوند و به فعالیت های ناخوشایند با همسالان می پردازند.مخصوصاً در صورتی که تعارض خانوادگی شدید و نظارت بر کودکان کم باشد.
خلق و خو و جنسیت کودکان :گاهی دختران با واکنش های درونی شده ای مانند:گریه،انتقاد از خود و کناره گیری،اما اغلب با رفتار متوقع و جلب کننده ی توجه پاسخ می دهند.اما در خانواده هایی که سرپرستی بر عهده ی مادر است.پسرها بیشتر در معرض خطر مشکلات سازگاری قرار دارند.
پسرها فعال تر و سرکش هستند.شاید علت آن این است که مادرها،معلمان و همسالان از آنها حمایت عاطفی کمتری می کنند که دچار تشدید مشکلات سازگاری می شوند.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *