گزارش همایش فرزندپروری و تربیت جنسی در فرهنگسرای فردوس

گزارش همایش فرزندپروری و تربیت جنسی در فرهنگسرای فردوس

تربیت جنسی و فرزندپروری

با آموزش به موقع و متناسب می توانیم امنیت را برای همیشه به کودکانمان هدیه دهیم.

 

فرهنگسرای فردوس در چهل و سومین برنامه «خانواده پایدار»، همایش روانشناسی فرزندپروری با موضوع “تربیت جنسی کودک و نوجوان” را روز چهارشنبه 20 دی ماه برگزار کرد.


به گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 5، همایش فرزندپروری با موضوع تربیت جنسی فرزندان با حضور ” آزیتا محمدکریمی” متخصص و روانشناس حوزه کودک و نوجوان روز چهارشنبه 20 دی ماه با استقبال والدین در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.


در ابتدای همایش، آزیتا محمدکریمی به تشریح دیدگاه خود درباره تربیت جنسی پرداخت و گفت: سبک فرزندپروری ما تربیت جنسی فرزندان ما را رقم می زند و مطرح کردن تربیت جنسی بدون آموزش والدگری به والدین کمک چندانی نمی کند. اگر قرار است به عنوان والد مخاطب سوالات جنسی فرزندمان باشیم ابتدا باید فضای آن را آماده کنیم و این امکان پذیر نیست مگر در یک رابطه امن.

تربیت جنسی آزیتا محمدکریمیاین مدرس و تسهیلگر کارگاه های والدگری و تربیت جنسی در ادامه افزود: درواقع یک سبک فرزندپروری “رابطه محور” و “همدلانه” است که بستری امن برای پرسش های جنسی فرزندمان را فراهم می کند؛ در غیر این صورت به راحتی گروه همسالان جانشین والدین می شوند و والدین امکان آموزش درست و صحیح و اصلاح ساختارهای شناختی کودک را از دست می دهند.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر سبک والدگری “همدلانه” حتی در مواقع بروز آسیب یا آزار جنسی به فرزندمان این حسارت و اعتماد را می دهد که ما را به عنوان مخاطب انتخاب کند و به ما رجوع کند و در این صورت است که ما شانس مداخله در بحران و بهبود فرزندمان را خواهیم داشت .

محمدکریمی درمانگر بیمارستان روانپزشکی روزبه افزود: وقتی خود والدین در برابر سوالات بسیار طبیعی فرزندشان پر از ترس و اضطراب می شوند و نمی توانند به یک ثبات هیجانی برسند، چگونه می توانند مامن و پایگاه مورد اعتمادی برای فرزندشان باشند؟ به عبارت دیگر پاسخگویی صحیح به سوالات جنسی فرزندان و مواجهه درست با رفتارهای جنسی آنان نیازمند فهم نقطه نظر فرزندان، رابطه ای امن برای تعامل و وجود ظرفیت هیجانی در والدین است تا این امر مهم تحقق یابد.

این روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه معمولا کنترل مستبدانه اولین ابزاری است که والدین در تربیت جنسی به کار می گیرند گفت: البته این ابزار در بیشتر مواقع به رابطه والد و فرزند آسیب می رساند؛ با یادگیری و جانشین کردن مهارت های حل مسئله، همدلی، گوش دادن و تنظیم هیجانی می توان رابطه خود با کودک را بهبود بخشید و از طریق این مهارت ها هر چالش و موقعیتی را تبدیل به فرصتی برای آموزش به کودکان کرد. در واقع با آموزش به موقع و متناسب می توانیم امنیت را برای همیشه به کودکانمان هدیه دهیم.

در ادامه همایش، آزیتا محمد کریمی به تفاوت آموزش تربیت جنسی برای گروه های سنی مختلف پرداختند و به سوالات والدین پاسخ داد.

، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *