تربیت کودکان خلاق

نسخه ای برای داشتن کودکان خلاق تر

فرآیند خلاق دربرگیرنده انتخاب، استدلال و تفکر عمیق است و مستلزم خلاصه کردن اطلاعیه ادراکی و تغییر و تبدیل آن به شکلی تازه است آدم های خلاق منفعل نیستند. هر چند که ما برای خلاقیت ارزش قایلیم و می خواهیم آن را تشویق کنیم، ولی ممکن است بعضی ها کودکان خلاق را مزاحم بدانند زیرا زیاد سوال می کنند و می خواهند به جای پذیرش دیدگاه بزرگسالان اطرافشان ، امکانات دیگر را بررسی کنند.
یکی از تفاوتهای مهم کودکان خلاق با دیگر کودکان بر خورداری از عزت نفس و داشتن اعتماد به نفس بالا است. دلیل این نکته هم واضح است، خلاقیت نیاز به  بستری پرواننده توام با ایجاد حس اعتماد و داشتن شجاعت در ابراز ایده های نو دارد و کودکانی که از عزت نفس کافی برخوردار نیستند و در محیط انضباط خشک و آهنین و بدون تشویق و ملاطفت بزرگ می شوند همیشه ترسی نهفته از اینکه مورد پذیرش قرار نگیرند و یا احیانا تنبیه شوند دارند که مانع بزرگی در مقابل خلاقیت کودکان و البته بزرگسالان است.
توصیه های این نوشته برای پرورش خلاقیت کودکان در خانواده، تقویت خلاقیت دانش آموزان در مدرسه و حتی  متناسبا برای موضوع خلاقیت در بزرگسالی کاربرد دارد.

چگونه خلاق تر باشیم
ـ به کودکان خود درست کردن کاردستی را آموزش دهید.  درست کردن کاردستی، ضمن تقویت مهارت دستان کودک، به  پرورش قوه تخیل و خلاقیت بچه ها کمک می کند. یکی از بهترین انواع کاردستی برای پرورش خلاقیت کودکان ، کاردستی با دور ریختنی هاست. در کاردستی با مواد دور ریز، کودک استفاده های نا معمول از اشیای دور و برش را یاد می گیرد.
ـ تعداد باید و نباید ها و الگوهای آهنین و بدون انعطاف را برای کودک حداقل کنید. کودکانی که در فضای امر و نهی دائمی بزرگ می شوند یاد می گیرند برای اینکه مورد پذیرش و تشویق قرار گیرند فقط از الگوهای از پیش تعیین شده تابعیت کنند و در چنین شرایطی نمی توان انتظار بروز ایده های نو و خلاقیت را داشت.
ـ از تأكيد بر تصورات قالبي در خصوص جنسيت كودكان شديداً خودداري نماييد. ( به عنوان مثال دختر ماشين بازي نمي كند، پسر عروسك بازي نمي كند يا پسر گريه نمي كند.)
ـ برای بچه ها کتاب بخوانید و از آن ها بخواهید پایان دیگری برای داستان بگویند. یا مثلا به کودک  بگویید اگر به جای فلان نقش داستان بودی چه کار می کردی؟ بعد از او بخواهید که نقش مورد نظر را بازی کند.
ـ هرگز کودک را تحقير نکنيم. کودکي که احساس حقارت کند هرگز دست به خلاقيّت نمي‌زند کودک را به خاطر ناتوانی در انجام امور سرزنش نکنید. کودکان تا سنین ۷ سالگی برای کارهای روزمره نیاز به کمک دارند و قادر به انجام امور بدون عیب و نقص نیستند. برای اینکه توقعات مناسبی از فرزندتان داشته باشید،  مراحل رشد کودک  را مطالعه کنید.
ـ از مراقبت ها و دخالت های بیش از حد در زندگی کودکتان اجتناب کنید. زمانی که شما دائماً و در همه زمان ها کنار کودک خود هستید فرصت جرأت ورزی و انجام ایده ها و کارهای نو را از کودک خود می گیرد و او را به فردی که کاملاً به دیگران متکی است تبدیل کرده اید.
ـ پرورش خلاقیت کودک با آزمایش‌های نو و غیرمعمول محقق می‌شود، بنابراین به سوالات کودک خوب گوش دهید و درباره ی مشاهداتش نظر داده و مشارکت کنید. یعنی درباره ی آن‌چه کودک مشاهده و آزمایش کرده سوال مطرح کنید. از طریق این مشارکت دو طرفه ممکن است سوالات و مشاهدات جدیدتری پدید آید. در جریان پرورش خلاقیت کودکان‌تان آرامش داشته باشید و سعی کنید لذت ببرید.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *