تشویق کودکان به مسواک زدن

تشویق کودکان به مسواک زدن

چگونه کودکمان را به مسواک زدن تشویق کنیم؟
اولین دندان کودک در حدود شش ماهگی تا یک سالگی در می‌آید. در این زمان می‌توانید از یک گوش پاک‌کن برای تمیز کردن دندان وی استفاده کنید به تدریج با زیادتر شدن تعداد دندان‌ها، می‌توان از یک مسواک نرم کوچک کمک گرفت. برای مدتی زیادی، شما همواره دندان‌های کودکتان را مسواک می‌زدید؛ اما حالا وقت آن است که کم کم این وظیفه را به کودکتان محول کنید و به او یاد بدهید که دندان‌هایش را خودش مسواک بزند.
بعد از شش سالگی باید مسئولیت این کار را به کودک بدهید تا خودش دندانهایش را تمیز کند.
ـ نکته اولی که باید ذکر کرد این است که بچه ها عاشق کپی برداری هستند پس یک راه مناسب برای اینکه به او بفهمانید سلامت دهان و دندان مهم است،این است که خودتان حداقل یک بار صبح و یک بار شب در مقابل چشمانش دندان هایتان را مسواک کنید. اگر کودک ببیند که شما به طور مرتب دندان های خود را مسواک می زنید، او نیز مشتاق خواهد شد که چنین کند.
ـ اجازه دهید کودک نوپایتان خودش وسایل مسواک زدنش را انتخاب کند. بدین ترتیب که او را به فروشگاه ببرید و اجازه دهید که خودش مسواک و خمیر دندانش را انتخاب کند. وجود یک شخصیت محبوب کارتونی رنگارنگ در دسته مسواک ممکن است برای شما جالب نباشد، اما در اشتیاق کودکتان به مسواک زدن تأثیر به سزایی دارد. اجازه دهید خمیر دندان را نیز خودش انتخاب کند تا مطمئن شوید که از عطر و طعم خمیر دندان نیز خوشش خواهد آمد.
ـ یک روش موثر این است که به کودک اجازه دهید که او دندان‌های شما را مسواک بزند. شما در طول این مدت باید بخندید و نشان دهید که او چه کار جالبی انجام می‌دهد. سپس اجازه دهید خود او دندان‌هایش را مسواک بزند و در نهایت خود شما دندان‌های او را تمیز کنید. کار دیگری که می‌توان انجام داد، این است که کودک را تشویق کنید تا به طور مثال دندان‌های عروسک خود را مسواک بزند.
ـ با استفاده از انگیزش مثبت این عادت را در کودکتان ایجاد کنید.
تمام تلاش های اولیه کودک را برای مسواک زدن تحسین کنید. پیشرفت کودک را با طراحی جدولی ثبت کنید. در ابتدا از قدم های کوچک شروع کنید و به تدریج ادامه دهید و کوچک ترین تغییرات و تلاش کودک را مدنظر قرار دهید.
ـ هنگام مسواک زدن، بيشتر وقت را صرف دندان‌هاي عقب کنيد زيرا پوسيدگي در اين دندان‌ها بيشتر ايجاد مي‌شود. سپس نوبت به دندان‌هاي جلو مي‌رسد. هنگامي که کودکان خودشان مسواک مي‌زنند، اغلب فقط سطوح جونده را تميز مي‌کنند. بايد به آنها آموخت که سطوح داخلي و خارجي را هم مسواک کنند. به کودک بياموزيد که دهانش را با آب بشويد و سپس آب آن را از دهانش بیرون بریزد.
ـ وارد عمل شوید و در حالی که او دندان‌هایش را مسواک می‌کند، شما نیز با او همراه شوید. داشتن یک دوست در کنارش موجب می‌شود که او به طولانی‌تر کردن عمل مسواک زدن تشویق شده و دندان‌هایش را کامل‌تر و بهتر تمیز کند. سعی کنید برای جذاب شدن عمل مسواک زدن یک مسابقه راه بیاندازید (چه کسی می‌تواند همه دندان‌هایش را مسواک بزند؟)

منابع
وب سایت تخصصی کودکان ایران اسلامی
www.whattoexpect.com
http://www.takmehr.ir
بیتوته
چگونه با کودکم رفتار کنم، گاربر، استیفن، دانیلز گاربر، ماریان، فریدمن، روبین، مترجمان: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریفی تبریزی، انتشارات مروارید، 1384
گردآورنده: فریبا نقدی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *