تغذيه با شير مادر علائم كم كاري تيروئيد نوزاد را كاهش مي دهد

تغذيه با شير مادر علائم كم كاري تيروئيد نوزاد را كاهش مي دهد

تغذيه با شير مادر علائم كم كاري تيروئيد نوزاد را كاهش مي دهد

ني ني سايت: يك متخصص اطفال با بيان اينكه دختران دو برابر پسران به كم كاري تيروئيد نوزادان مبتلا مي شوند، اظهارداشت: شير مادر حاوي هورمون طبيعي است و نوزاداني كه از شير مادر تغذيه مي كنند دچار علائم كمتري از بيماري مي شوند اما والدين بايد در كنارش درمان را ادامه بدهند.

دكتر محمود راوري كم كاري تيروئيد در نوزادان را به دو دسته ارثي و اكتسابي تقسيم كرد و گفت: كم كاري اكتسابي در طول زندگي فرد رخ مي دهد اما كم كاري ارثي به علت عدم تشكيل غده تيروئيد است.

اين متخصص اطفال با اشاره به اينكه اين بيماري در دوره نوزادي هيچ گونه علائم باليني ندارد و نوزاد به ظاهر سالم است، تاكيد كرد: براي تشخيص اين بيماري درروزهاي دوم تا پنجم بعد از تولد به طور معمول يك نمونه خون براي TSH يا T4 از پاشنه پا گرفته مي شود.

عضو كميته كشوري تغذيه با شير مادر با بيان اينكه آمار جهاني كم كاري مادرزادي تيروئيد يك در هزار نفر نوزاد است، گفت: دختران دو برابر پسران به كم كاري تيروئيد مبتلا مي شوند و عدم درمان به موقع كودك باعث عوارض عقب ماندگي حركتي – ذهني مي شود.

تغذيه با شير مادر علائم كم كاري تيروئيد نوزاد را كاهش مي دهد

وي، زردي طولاني مدت در نوزاد را از علائم اوليه اين بيماري عنوان كرد و افزود: خواب زياد، كاهش اشتها، فتق نافي، كاهش دماي بدن و سردي پوست، ورم اندام تحتاني و دستگاه تناسلي از علائم اين بيماري است.

راوري ادامه داد: وزن و قد اين نوزادان هنگام تولد طبيعي است اما دور سر مقداري بزرگتر از حد طبيعي است. همچنين به علت بزرگي زبان اختلال در شيرخوردن و گرفتگي بيني دارند. پف آلوده بودن پلك‌ها، بي حالي و اختلال در نشستن و ايستادن، صداي خشن و تأخير شروع تكلم از ديگر علائم اين بيماري محسوب مي شود.

اين عضو كميته كشوري تغذيه با شير مادر با بيان اينكه پس از تشخيص بيماري از همان هفته اول درمان شروع مي شود، افزود: اگر TSH نوزاد بالاي 10 باشد، معمولا 25 تا 50 ميكرو گرم داروي هورمون تيروئيد به نوزاد داده مي شود و پس از يك تا چهار هفته از پاي نوزاد مقداري خون گرفته مي‌شود.

راوري تصريح كرد: T4 در دو هفته اول و TSH در مدت يك ماه به حالت طبيعي برمي گردد. آزمايش‌هاي هورمون از شروع درمان هر دو ماه يك بار و از شش ماهگي به بعد هر سه ماه يك بار تا دوران سه سالگي بايد انجام شود.

وي در پايان خاطر نشان كرد: شير مادر حاوي هورمون طبيعي است و نوزاداني كه از شير مادر تغذيه مي كنند، دچار علائم كمتري از اين بيماري مي‌شوند اما والدين بايد در كنارش درمان را ادامه بدهند. 

منبع: ايسنا

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *