تغييرات مو و ناخن هنگام بارداري

تغييرات مو و ناخن هنگام بارداري

تغييرات مو و ناخن هنگام بارداري

آيا پرپشت شدن مو هنگام بارداري امري شايع است؟

بسياري از خانم هاي باردار متوجه پرپشت شدن موها مي شوند. ولي در واقع تعداد موها اضافه نمي شود بلكه كمتر از دوران غيربارداري مي ريزد. آنچه رخ ميدهد در حقيقت اين است كه بطور طبيعي همواره 85 تا 95% موهاي شما در حال رشد است و 5 تا 15 درصد بقيه در مرحله استراحت قرار دارد. موهاي در حال استراحت پس از طي اين دوره مي ريزند (اغلب هنگام برس كشيدن يا شستن) و به جاي آن ها موهاي جديد مي رويد. در خانم ها بطور متوسط روزي 100 تار مو مي ريزد.

هنگام بارداري مقادير زياد استروژن موجب طولاني شدن دوران رشد مو مي شود و بنابراين مقدار كمتري از موها وارد مرحله استراحت مي شوند. در نتيـجه تعداد كمتـري از موها مي ريزد و آنها پرپشت تر و در عين حال خوش حالت تر به نظر مي رسند. (بعد از زايمان سطح استروژن در خون پائين مي آيد و تعداد بيشتري از موها وارد مرحله استراحت شده سپس مي ريزند). بعضي از خانمها متوجه تغييراتي در بافت مو و يا براق شدن آنها نيز مي شوند.

تغييرات مو و ناخن هنگام بارداري

البته در تمام خانم ها قبل و بعد از زايمان تغييرات چشمگيري در موها بوجود نمي آيد. تغييرات عمده اغلب در خانم هايي ديده ميشود كه داراي موهاي بلند هستند.

آيا افزايش موهاي صورت و بدن امري طبيعي است؟

متأسفانه در دوران بارداري ممكن است رشد موهاي بدن زياد شود كه احتمالاً به علت افزايش ترشح هورمون هايي است كه آندروژن خوانده مي شـوند. علاوه بر مـوهاي جديدي كه بر صورت مي رويد ممكن است شما شاهد رويش موهايي در روي پستان ها، شكم و يا پشت نيز باشيد. براي رهايي از شر اين موها مي توانيد آن ها را از ريشه بيرون بكشيد يا با تيغ و يا موم آنها را از بين ببريد. استفاده از روش هايي كه موها را براي هميشه از بين مي برد نظير ليزر و الكتروليز در دوران بارداري خطري ندارد ولي دردناك است و مي تواند به ناراحتي شما كه به علت بارداري تحمل بعضي شرايط تا حدي برايتان دشوار است، بيفزايد. در اغلب موارد 3 تا 6 هفته پس از تولد نوزاد، اين موها از بين مي روند.

آيا رشد ناخن ها تسريع مي شود؟

بله ولي ممكن است شما متوجه اين تغيير نشويد. در بعضي خانم هاي باردار ناخن ها محكم تر نيز مي شوند ولي در بعضي ديگر نرم تر و شكننده تر مي شوند. اين تغييرات موقتي است و مدتي پس از زايمان به حالت قبل باز مي گردد. ميتوان با استفاده از دستكش هاي پلاستيكي هنگام شستن ظروف و نظافت منزل و مصرف كرم هاي مرطوب كننده، از ناخن ها مراقبت كرد، بخصوص اگر شكننده هستند.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *