تغییر رنگ زبان کودکان

تغییر رنگ زبان کودکان

تغییر رنگ زبان کودکان

تغییر رنگ زبان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد ؛ گاهی به علت خوردن برخی موادغذایی به‌خصوص موادغذایی رنگی است …

تغییر رنگ زبان در کودکان چه دلیلی دارد؟ تغییر رنگ زبان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ گاهی به علت خوردن برخی موادغذایی به‌خصوص موادغذایی رنگی است که به‌طور موقت و حتی گاهی تا ۲۴ ساعت روی زبان می‌ماند. میوه‌هایی مثل شاتوت، زغال‌اخته، چغندر و حتی آلبالو هم به‌طور موقت رنگ زبان را تغییر می‌‌دهند. برخی داروها نیز باعث تیره شدن رنگ زبان می‌شوند.
گاهی رنگ زبان سفید می‌شود که به‌طور عامیانه به آن زبان باردار می‌گویند و برخی اوقات زرد مایل به سبز که به بیماری‌های کبدی و زردی مربوط است. کبود شدن زبان نیز در مبتلایان به بیماری‌های کبدی و افرادی که مشکلات تنفسی طولانی و پیشرفته دارند، دیده می‌شود.

خیلی از افراد معتقدند سفید شدن رنگ زبان به دلیل یبوست اتفاق می‌افتد، این موضوع به‌طور تجربی درست است و جنبه علمی آن نیز تا حدی به جنبه تجربی آن نزدیک است. هنگام یبوست مواد زایدی که باید دفع شود، در بدن باقی می‌ماند و گازها و مواد مانده در روده روی پرزهای چشایی زبان عامل ایجاد تغییر رنگ می‌شوند. اگر این تغییر رنگ باعث بدبویی دهان شود، می‌توان زبان را با کمک پرزهای مسواک تمیز کرد تا مواد از پرزهای چشایی زبان خارج شوند.

تغییر رنگ زبان کودکان

آیا یبوست معمولا با بی‌اشتهایی همراه است؟
بله، قطعا وقتی کودکی دچار یبوست می‌شود، چون مدفوع در روده می‌ماند، میکروب‌های زیادی روی آن رشد و بوی بد ایجاد می‌کند. به دلیل رشد بیش از حد میکروب‌ها و دفع‌نشدن مدفوع، اشتهای کودک نیز کاهش می‌یابد و اگر این مساله طولانی شود، از وزن گرفتن کودک هم جلوگیری می‌‌کند. شکم نفخ می‌کند و درد می‌گیرد. در این شرایط نه‌تنها زبان سفید می‌شود، بلکه اگر موادغذایی مناسب مصرف نشود ممکن است ترک هم بخورد. با درمان یبوست این مشکل حل خواهد شد.

قرمز شدن رنگ زبان می‌تواند نشانه چه باشد؟
پرخونی یا بالا بودن غلظت خون یا کمبود برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین B12. البته تب نیز می‌تواند باعث قرمزی و خشکی زبان شود. با اصلاح عامل ایجادکننده تب، معمولا مشکل برطرف می‌شود.
در این صورت قرمزی تمام زبان را فرا می‌گیرد؟

تغییر رنگ زبان کودکان

بله، گاهی زبان شبیه توت‌فرنگی می‌شود که دلیل آن می‌تواند ابتلا به برخی عفونت‌ها و بیماری‌ها مثل مخملک یا کاوازاکی باشد. گاهی نیز برخی عفونت‌ها و قارچ‌ها به‌خصوص در کودکانی که برای درمان سرطان تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند یا نقص دفاعی دارند و به مدت طولانی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، عامل قرمزی زبان است که باید تحت درمان قرار بگیرد.
گاهی زبان در برخی کودکان زبان صورتی بسیار کمرنگ می‌شود، این هم دلیل خاصی دارد؟
دلیل این موضوع می‌تواند کم‌خونی باشد. در این بیماران همان‌طور که پوست بدن به‌خصوص کف دست‌ها و پایه ناخن‌ها کم‌رنگ می‌شود، رنگ لب‌ها و
زبان نیز به‌صورتی کم‌رنگ تغییر می‌کند.
پس این موضوع درست است که می‌‌توان با معاینه زبان، به بیماری پی برد؟
بله، پزشک با مشاهده حالت زبان به بسیاری از بیماری‌ها پی‌می‌برد، مثلا اگر زبان خشک باشد نشان می‌دهد کودک یا مبتلا به دیابت است یا دچار عفونت‌های ویروسی و اسهال و استفراغ.
آیا تغییراتی هم وجود دارد که ظاهر نگران‌کننده‌ای داشته باشند اما خطرناک نباشند؟
بله، گاهی روی زبان برخی افراد لکه‌های سفید و زرد و خاکستری دیده می‌شود که متناوبا عود می‌کنند. اصطلاحا به این ناراحتی، «زبان جغرافیایی» می‌گویند که علت و درمان خاصی ندارد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *