تقویت اعتماد به نفس کودکان

تقویت اعتماد به نفس کودکان

چگونگی رفتار والدین در مقابل ترس کودک

انسان می تواند بترسد و این کاملا طبیعی است ولی قرار نیست ما دچار اضطراب و وحشت بشویم . پدر و مادر باید ترس کودک را کاملا بفهمند و هرگزنباید بگویند چرا می ترسی یا دلیلی برای ترس وجود ندارد . هر زمان که کودک بگوید از چیزی می ترسد تنها یک کار بکنید و آن این است که بپرسید : هم اکنون برای تو چکار کنم ؟ بیرون برویم ؟ در آغوشت بگیرم ؟ و….
پذیرش ترس کودک، درک کردن، احترام گذاشتن و تقویت اعتماد به نفس کودک از جمله راهکارهایی است که در برطرف کردن ترس کودکان از سوی والدین تاثیر گذار خواهد بود. پذیرش احساس ترس کودک و طبیعی شمردن آن موجب می شود که کودک خود را ضعیف، کم عقل یا بی لیاقت به حساب نیاورد.
ریشه و پایه بسیاری از ترسها را باید در دوران کودکی جستجو نمود و اگر پدر و مادر و مربیان کودک با اصول و روشهای صحیح تربیتی آشنا باشند و طبیعت کودک خود را بشناسند، اساسا زمینه ای برای پیدایش ترسهای غیر منطقی در کودک رشد نخواهد یافت.
اگر به این نتیجه رسیدید که کودک شما از این طریق قصد فریب شما را دارد باید از راه درست آن وارد شوید و بهتر است برای تشخیص درست به یک متخصص مراجعه نمایید . بیاد داشته باشید که ترس عاملی نیست که کودک بتواند در اتاق پدر و مادر بخوابد . به او اطمینان دهید که کاملا مراقب او هستید و هر زمان که بخواهد در کنار او خواهید بود.
زمانی که کودکی شب هنگام از وجود هیولایی در اتاقش می ترسد والدین و نزدیکان او می توانند با در آغوش کشیدن او بگویند «قبول دارم که ترسیده ای، ولی تو الان پیش ما هستی.»
در چنین شرایطی اگر به کودک بگویند «نترس، شجاع باش، دیگه بزرگ شده ای و نباید بترسی…»، نه تنها مشکلی از او حل نمی شود، بلکه تنها، مشکل او نادیده گرفته می شود.
وقتی کودکی درباره حادثه ای صحبت می کند، خوب است به جای توجه به واقعه و اظهارنظر درباره آن به احساساتی که کودک نسبت به آن رویداد ابراز می دارد، توجه کنید.
سعی کنید همیشه خصوصیات برجسته کودک را- هر چند هم که ناچیز و کوچک باشند- تحسین کنید. با بزرگ جلوه دادن شهامت های کوچک کودک، او را در خصوص رفتن به تاریکی، کمک خواهید کرد .
اگر کودک از سگ می ترسد، در یک محیط امن و مهار شده آنها را با سگ آشنا کنید و به آنها تصویرهایی از سگ ها را در کتاب ها نشان دهید، با یک سگ اسباب بازی، بازی کنید، در فروشگاه هایی که حیوانات خانگی می فروشند سگ ها را تماشا کنید و وقتی که فکر می کنید که او آمادگی دارد و محیط هم امن است از او بخواهید دست نوازش روی سر سگی رام و کوچک بکشد. وقتی که کودکان کوشش می کنند که بر ترس ها و تشویش های خود چیره شوند آنان را تمجید و تصدیق کنید.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *