تنها خوابیدن کودک

تنها خوابیدن کودک

تنها خوابیدن کودک

کودکی که نمی خواهد تنها بخوابد
اگر شما هم صاحب فرزندي هستيد كه شب‌ها در كنار شما و در رختخواب شما مي‌خوابد، بدانيد كه تنها نيستيد. خيلي از والدين مشکل خوابيدن کودک در رختخواب‌شان را دارند. در حالي که کودک بايد در تخت جداگانه طوري که بتوانند او را کنترل کنند، باشد.خيلي از كودكان نوپا، بچه‌هاي سنين قبل از مدرسه و حتي بچه‌هاي دبستاني حداقل اوايل شب در كنار والدين مي‌خوابند.
طبق آمار انجمن ملي خواب آمريکا، 24 درصد از والدين اظهار مي‌کنند که فرزندانشان حداقل اوايل شب كنار آنها مي‌خوابند.خوابيدن در كنار والدين 2 دليل عمده دارد. يكي نحوه تصميم‌گيري خانواده است. دليل دوم واكنش به خوابيدن در كنار هم است. والدين واقعا اين را نمي‌خواهند اما جدا کردن کودک راحت‌تر از حل مشكل در ساعت 2 نيمه شب است.تغيير عادت كمي سخت است. آموزش به يک كودك نوپا کمي راحتتر از آموزش به کودک بزرگتری ست که به اين کار عادت کرده است.
معمولاً کودک در مقابل این عمل ، از خود مقاومت نشان داد و نخواهد پذیرفت که جدا از مادر در اتاق دیگری بخوابد ، که در این صورت ما می توانیم با استفاده از روش های مختلف وی را آرام کرده و قانع به انجام این کار کنیم.
مادر می تواند با گفتن قصه برای کودک و یا گفتن جملاتی آرامبخش نظیر عزیزم ما اینجا در کنار تو هستیم تا تو بخوابی و بعد ازاینکه خوابیدی اتاق تو را ترک می کنیم و مجددا که بیدار شدی به پیش تو می آییم کودک را در بهتر خوابیدن همراهی کند.
اتاق کودک را دوست داشتنی کنید
با این که لازم نیست اتاق کودک را کاملا تغییر دهید آن رابرای کودک جالب کنید،به طوری که کودک نسبت به اتاقش احساس وابستگی خاصی کند.یک راه ساده این است که از کودک بخواهید عکس هایی را از مجلات مختلف انتخاب و آنها را به دیوار آویزان کند.هنگام تغییر دکور اتاق،از کودک سوال کنید که دوست دارد اتاقش را چه رنگی کند.کودک را به مغازه پارچه فروشی یا فروشگاه لوازم اتاق خواب ببرید.یا اینکه به کودک اجازه دهید از نمونه هایی که شما انتخاب کرده اید،یکی را انتخاب کند.با کودک در میان اتاق بنشینید و به یک آرایش جدید برای مبلمان اتاق فکر کنید.
بهترین راه این است که فرزندمان را عادت دهیم خودش در تختش تنها بخوابد. اینکه او را بخوابانیم و بعد در تخت بگذاریم، کار صحیحی نیست. باید از ابتدا فرزند را به‌طوری بار بیاوریم که بداند در مورد این مساله جدی و قاطع هستیم. البته مادر می‌تواند تا زمانی که کودک به خواب رود در اتاق او بماند.
کودکان ترسها و تشویش‌هایی دارند که قبل از خواب به سراغشان می‌آید. کودک خود را تشویق کنید در مورد مسائلش با شما صحبت کند. این کار به شما در درک بهتر مسائل کودک کمک خواهد کرد.
کودک را به رختخواب خودش بازگردانید.
در صورتی که کودک هنگام شب به اتاق شما آمد،قاطعانه و بدون سوال و جواب زیاد او را به اتاق خودش بازگردانید و بخوابانید.از بین والدین هر کدام که قاطع تر و کمتر دل رحم است،باید این کار را انجام دهد
از افراد متخصص کمک بگیرید.
اگر راه حل های شما به نتیجه نمی رسد،اگر یکی از والدین از حل شدن مشکل جلوگیری می کند و یا اینکه خودتان ناخودآگاه به این عادت دامن می زنید تا از نزدیکی بین خودتان جلوگیری کنید،از یک متخصص ورزیده کمک بگیرید.
منابع:
irandisheh.com
http://daneshnameh.roshd.ir
http://www.mahdyab.ir
http://mag.ninisite.com
چگونه با کودکم رفتار کنم، گاربر، استیفن، دانیلز گاربر، ماریان، فریدمن، روبین، مترجمان: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریفی تبریزی، انتشارات مروارید، 1384
گردآورنده: فریبا نقدی

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *