جدیدترین توصیه‌ها برای مبارزه با چاقی کودکان

جدیدترین توصیه‌ها برای مبارزه با چاقی کودکان

جدیدترین توصیه‌ها برای مبارزه با چاقی کودکان

داشتم از جلوی یک مغازه پیتزافروشی رد می‌شدم که دیدم جمعیت شلوغی داخل آن جمع شده و منتظر گرفتن غذای خود بودند.

بیشتر افرادی که در صف بودند، یا نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله بودند و یا پدر و مادرهایی بودند که همراه با کودک خود به رستوران فست‌فود آمده بودند تا غذا میل کنند. در همین لحظه به یاد چاقی و معضل اضافه وزن کودکان افتادم و توصیه جدیدی که انجمن غدد آمریکا در نشریه غدد و متابولیسم بالینی درباره درمان چاقی کودکان منتشر کرده است. به راستی، چه‌قدر به این توصیه‌ها توجه می‌کنیم و آنها را مهم می‌پنداریم؟ چه‌قدر آنها را جدی می‌گیریم؟ در این شماره به این توصیه‌ها می‌پردازیم…
افزایش شیوع چاقی کودکان موجب افزایش چاقی دوران بزرگسالی، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت، نشانگان متابولیک و پرفشاری خون می‌شود. ۲۰ درصد از کودکان اروپا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند و ۱۵ درصد از کودکان شش تا ۱۱ ساله آمریکایی دارای اضافه وزن هستند.
● چاقی یعنی چه؟
راهنمای انجمن غدد آمریکا نشان می‌دهد که تعریف چاقی براساس صدک وزنی به این صورت است:
▪ وزن اضافه یعنی نمایه توده بدنی یا بی‌ام‌آی بین صدک ۸۵ تا ۹۵
▪ چاقی یعنی نمایه توده بدنی بیش از صدک ۹۵
تجویز و حمایت از زندگی سالم (رژیم غذایی درست، فعالیت جسمی‌ مناسب و کافی و اصلاح رفتارهای پرخطر) به عنوان پیش درآمد هرگونه درمانی باید انجام گیرد.
ارزیابی برای موارد ابتلا به هرگونه عارضه‌ای برای کودکانی که نمایه توده بدنی آنان بیش از صدک ۸۵ است انجام گیرد یعنی در حقیقت وزن اضافه موجب بروز عوارض طولانی مدت می‌شود.
همراه با اصلاح سبک زندگی، درمان دارویی نیز باید برای دو گروه از کودکان مبتلا به چاقی صورت گیرد: اول کودکان چاقی که اصلاح سبک زندگی برای آنان مفید واقع نشده است، دوم کودکان چاق یا دچار اضافه وزنی که با وجود اصلاح سبک زندگی به عوارض چاقی دچار شده‌اند.

جدیدترین توصیه‌ها برای مبارزه با چاقی کودکان

درمان دارویی باید از سوی کسانی تجویز شود که تجربه و مهارت و مجوز طبابت به ویژه در زمینه استفاده از داروهای ضد چاقی را دارند و با عوارض و موارد مصرف آن آشنا هستند.
جراحی باریاتریک یا جراحی برای درمان چاقی باید برای نوجوانان با نمایه توده بدنی بیشتر از ۵۰ یا بیشتر از ۴۰ همراه با عوارض شدید که درمان دارویی یا اصلاح شیوه زندگی تاثیری نداشته است در نظر گرفته شود.
کارشناسان باید به پیشگیری از بروز چاقی با توصیه به شیردهی شیرخواران به مدت شش ماه و توصیه به فعالیت روزانه جسمی ‌و تمرینات ورزشی در مدرسه به مدت ۶۰ دقیقه به صورت فعالیت متوسط تا شدید، کمک کنند.
● نوشابه‌های شیرین و کودکان چاق
محققان آمریکایی در یک مطالعه جدید نشان دادند، افزایش وزن کودکانی که روزانه بیش از ۳۵۰ گرم نوشابه‌های شیرین مصرف می‌کنند، در مقایسه با افزایش وزن کودکانی که روزانه کمتر از ۱۸۰ گرم از این نوشابه‌ها می‌نوشند، بسیار بیشتر است. تولیدکنندگان این قبیل نوشابه‌ها در کشور آمریکا همواره ادعا می‌کنند دلیل اصلی افزایش وزن افراد کمبود فعالیت بدنی آنها است و این امر ربطی به مصرف نوشابه ندارد اما یک گروه از محققان دانشگاه کورنل در نیویورک، با مطالعه ۳۰ کودک ۶ تا ۱۲ ساله نشان دادند، روزهایی که این کودکان نوشابه می‌خورند، میزان انرژی دریافتی آنها به طور میانگین ۲۴۴ کالری افزایش می‌یابد. این در حالی است که میزان غذای مصرفی کودکان در روزهایی که آنها نوشابه‌های شیرین مصرف می‌کنند کاهش پیدا نمی‌کند و به همین دلیل کالری دریافتی آنها در روزهایی که نوشابه می‌نوشند، بیش از روزهای دیگر است. به گفته دیوید لویتسکی، پروفسور علم تغذیه دانشگاه کورنل، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های شیرین یکی از عوامل مهم گسترش اضافه وزن در میان کودکان آمریکایی است. همچنین به گفته محققان، زمانی که کودکان به نوشابه‌های شیرین دسترسی داشته باشند، این نوشابه‌ها را به شیر ترجیح می‌دهند و میزان فسفر، منیزیم، کلسیم، پروتئین و ویتامین A دریافتی آنها نیز با افزایش مصرف نوشابه‌ها شیرین، کاهش پیدا می‌کند.

روزنامه سلامت

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *