جلوگيري از خفگي در كودكان زير يكسال،به صورت اورژانسي

جلوگيري از خفگي در كودكان زير يكسال،به صورت اورژانسي

جلوگيري از خفگي در كودكان زير يكسال،به صورت اورژانسي

كودك ممكن است با تكه­ اي از يك ماده­ خوراكي يا چيزهايي كه از كف اتاق يا زمين بازي بر مي­دارد خفه شود يا در چيزي شبيه نوار پرده گير يا سيم و كابل بيفتد.خوشبختانه با كمي آمادگي مي­توانيد خودتان وضعيت­هاي اورژانسي را مديريت كنيد.بهترين راه براي تأمين امنيت فرزندتان اين است كه دوره ­هاي مربوط به آموزش تكنيك­هاي احيا را پشت سر بگذاريد:مانور هايمليخ و CPRنوزادان (مخفف احياي قلبي – ريوي).

در اين كلاس­ها شما تكنيك­هاي صحيح تنفس مصنوعي، فشار دادن سينه، ضربه زدن به پشت، و …را مي­آموزيد.يكي ديگر از مزاياي كلاس­ها اين است كه با تمرين اين تكنيك­هاي اورژانسي تجربه كسب مي­كنيد و پژوهش­ها نشان داده­ اند كه افراد هر چه بيشتر تمرين مي­كنند در وضعيت­هاي اورژانسي واقعي اعتماد به نفس بيشتري دارند.

مانور هايمليخ در كودكان زير يك سال

اگر نشانه­ هاي خفگي را در كودك­تان مشاهده مي­كنيد و كودك نمي­تواند سرفه كند يا نفس بكشد، فوراً مراحل زير را انجام دهيد:

نوزاد را روي بازوي خود قرار دهيد طوري كه صورتش به سمت پايين باشد و سرش پايين­تر از بدن قرار گيرد (بنشينيد يا زانو بزنيد و بازوي خود را روي پهلويتان بگذاريد).با دست خود مراقب سر و فكش باشيد.دهانش را نپوشانيد و مراقب باشيد كه گردنش نچرخد.

پنج بار به سرعت با كف دست خود به پشت و بين كتف هايش ضربه بزنيد.

در صورتي كه پس از پنج ضربه شيئي از دهانش خارج نشد،او را روي بازويتان رو به بالا برگردانيد (همچنان از پهلويتان به عنوان تكيه­ گاه استفاده كنيد). اگر مي­توانيد به سرعت لباس­ را از بدنش در آورده و با دست­تان پشت سرش را نگه داريد و سرش را از بدنش پايين­تر قرار دهيد.

انگشت اشاره و انگشت چهارم خود را درست زير خط فرضي افقي بين سينه­ ها يش قرار دهيد و با اين دو انگشت پنج بار به سرعت سينه­اش را فشار دهيد.

اگر هنوز چيزي بيرون نيامده است،كودك را بچرخانيد و پنج فشار و پنج ضربه به سينه را تكرار كنيد و تا زمان بيرون آمدن شيء و تنفس، سرفه يا گريه بچه يا رسيدن كمك اين كار را ادامه دهيد.

اگر كودك هشياري اش را از دست داده است، CPR نوزادان (پايين) را آغاز كنيد.

جلوگيري از خفگي در كودكان زير يكسال،به صورت اورژانسي

CPR براي كودكان زير يك سال

1.ببينيد كه آيا كودك عكس ­العملي نشان مي­دهد يا نه.

اسمش را صدا كنيد، به كف پايش ضربه بزنيد.اگر پاسخ داد CPRرا شروع نكنيد اما اگر تنفسش قطع شده يا به سختي نفس مي كشد و در حال كبود شدن است (لب­ها و انگشتانش را چك كنيد)،پس از بررسي دقيق دهانش براي وجودجسم خارجي، CPRرا آغاز كنيد. اگر شيئي ديديد و توانستيد كه بدون خطر آن را با انگشت خود خارج كنيد، اين كار را انجام دهيد و CPR را آغاز كنيد. اگر شيئي نمي­بينيد CPR را آغاز كنيد.

 

2.اگر يك بزرگسال ديگر در كنار شما است ،بگوئيد با اورژانس تماس بگيرد.

 

3.كودك را روي يك سطح صاف و محكم قرار دهيد (نه روي تخت).

4.به آرامي سرش را به عقب بچرخانيد. پيشانيش را به عقب هل دهيد و چانه­ اش را با قرار دادن انگشتان زير بخش استخواني چانه بالا بياوريد.

 

5.بررسي كنيد و ببينيد كه آيا فرزندتان نفس مي­كشد يا نه.

  حدود پنج ثانيه گوش­تان را نزديك دهان و بيني كودك قرار دهيد تا تنفسش راشنيده يا احساس كنيد. ببينيد آيا سينه­ اش بالا و پايين مي­رود يا نه.

 

6.دو بار به صورت آرام و كوتاه به كودك تنفس بدهيد.

اگر نفس نمي­كشد، دهان­تان را روي دهان و بينيش بگذاريد و به آرامي دو نفس به او بدهيد كه هر كدام از آنها يك ثانيه طول بكشند.در هر بار نفس دادن سينه ­اش را نگاه كنيد و ببينيد كه آيا بالا مي­آيد يا نه.

جلوگيري از خفگي در كودكان زير يكسال،به صورت اورژانسي

  1. 7. 30 بار سينه­ اش را فشار دهيد.

به سرعت لباس­هاي بالا تنه­اش را در آورده و انگشتان اشاره و چهارم خودتان را درست زير خط فرضي افقي بين سينه­ ها قرار دهيد (حواس­تان باشد كه جناغ سينه اش را فشار ندهيد). با اين دو انگشت خيلي سريع 30 بار سينه­ اش را فشار دهيد (دو فشار در هر ثانيه).به صورت مستقيم از بالا به پايين از عمق يك سوم سينه­شروع كنيد و تا عمق يك دوم سينه ­اش را فشار دهيد. بعد از هر فشار، آن قدر فشار را كم كنيد تا سينه به حالت طبيعي باز گردد.

 

  1. 8. فشارها و تنفس دادن­ها را تكرار كنيد.

 سيكل دو تنفس و 30 فشار را تكرار كنيد (دو بار تنفس و 30 بار فشار معادل يك چرخه­ي CPR هستند). در هر بار كمي صبر كنيد تا تنفس آغاز شود، دهان كودك را باز كنيد و به دنبال شيء خارجي بگرديد چون ممكن است از جاي خود خارج شده باشد.اگر شيء را ديديد آن را با يك انگشت خارج كنيد و اگر نديديد دو تنفس و 30بار فشار را ادامه دهيد.اگر تنها هستيد و كسي با اورژانس تماس نگرفته، بعد از پنج چرخه­ CPR خودتان با اورژانس تماس بگيريد.

 

9.دو بار تنفس و 30 فشار را ادامه دهيد تا كودك تكان بخورد و تنفس را شروع كند يا كمك از راه برسد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *