جلوگیری از ناخن خوردن کودکان

جلوگیری از ناخن خوردن کودکان

چگونه از ناخن خوردن کودکان جلوگیری کنیم؟
بسياري از والدين زماني كه مي بينند فرزندشان در حال جويدن ناخن هايش است ناراحت وخشمگين مي شوند و نگران اين هستند كه اين رفتار در كودكشان به صورت عادي درآيد كه در آينده به سختي بتوانند آن را ترك كنند. براي درمان اين عادت والدين بايد از روش هاي حمايتي استفاده كنند. زيرا استفاده از روش هاي تند و خشونت آميز نه تنها موجب ترك اين عادت نخواهد شد، بلكه فشار عصبي بيشتري هم به كودك تحميل مي كند و سرزنش كردن و تنبيه كودكي كه به جويدن ناخن هايش دارد نه تنها روش مقابله مناسبي براي درمان نيست بلكه كودك را عصبي تر، و لجوج تركرده و همين امر موجب تشديد اين عمل در كودك مي شود. در ادامه مطلب راه هایی برای بهبود این امر پیشنهاد می کنیم
ـ علت را رفع کنید: منتظر پاسخ کودکتان که چرا ناخن هایش را می جود نباشید و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نکنید،. توجه کنید کودکتان درچه موقعیت هایی این عمل را انجام می دهد. جست جو کنید که چه مساله ای باعث شده است آرامش و امنیت کودکتان را به هم بزند. آن را دریابید، این تلاش شما برای پی بردن به مشکل کودک و توجه به حل آن می تواند بزرگترین گام برای از بین بردن اختلال ناخن جویدن باشد.
– باید نیازهای طبیعی کودک را بشناسید و کاری نکنید که جلو این نیازها گرفته شود؛ نیازهایی مانند بازکردن، خراب کردن وسایل و پریدن. کودک نمی تواند برای مدتی طولانی بدون حرکت و آرام بنشیند. برقراری نظم و انضباط شدید، برای کودک فشار روحی ایجاد می کند.
ـ به کودکتان کمک کنید تا خشمش را به‌گونه‌ای دیگر ابراز کند مثلا از طریق بازی یا ورزش کردن. زمانی که کودکان مضطرب و ناراحت هستند این رفتار بیشتر در آنها دیده می شود. آموزش صحبت در خصوص احساسات وبروز آنها کودکان را یاری خواهد کرد تا فراوانی این رفتار را کاهش دهند.
ـ برای مقابله با جویدن ناخن در کودکان می توانیم ناخن های آنها را کوتاه کنیم. ناخن هاي كوتاه شده لزوم كمتري دارند كه جويده شوند. سعي كنيم كه هر چند روز يك بار ناخن هايش را بگيريم و سوهان بزنيم كه حتي نتواند تكه هاي كوچك ناخن را به دندان بگيرد. سعي كنيم حواس كودك را هنگام اين عمل پرت كنيم. از او كارهايي بخواهيم كه مجبور شود از انگشتانش استفاده كند مثل درست كردن يك كاردستي يا كشيدن يك نقاشي.
ـ اوقات فراغت فرد مبتلا را با فعاليت هاي مورد علاقه او پر کنيد. اين فعاليت ها مي تواند در کم کردن و ترک اين عادت موثر باشد.
ـ یک مشغولیت فرعی برای کودک مهیا کنید. بسیاری از کودکان هنگامی که دست هایشان بیکار هستند به جویدن و کندن ناخن هایشان می پردازند. کار بهتری برای انجام ددن به کودک خود بدهید ! برای نمونه ، می توانید شیئی کوچک و قابل حملی در اختیارش بگذارید که هر کجا خواست آن را به همراه خود ببرد – یک سنگ گرد ، یک توپ پلاستیکی ، یک تکه خمیر ، سپس تشویقش کنید تا در صورتی که نیاز به جویدن ناخن هایش پیدا کرد ، با آن شئی بازی کند.
کودکان بزرگتر از آموختن مهارت هایی که به دو دست احتیاج دارند ، لذت می برند ، برای مثال ، بافندگی ، خیاطی ، درست کردن کارهای دستی. اگر چه ما رضایت زیادی به فراهم کردن یک جانشین برای ناخن نداریم ؛ اما کودک می تواند برای ارضای نیازهای دهانی خود از یک نی پلاستیکی استفاده کند. (البته در صورتی که سنش در حدی باشد که این کار برایش خطرناک نباشد.)
در صورت ادامه این رفتار، در مورد این نگرانی کوچک با پزشک کودکان صحبت کنید تا درصورت نیاز شما را به یک متخصص معرفی کند.

منابع:
بیتوته
روزنامه جام جم
http://www.mehrnews.com
http://www.hamshahrionline.ir
چگونه با کودکم رفتار کنم، گاربر، استیفن، دانیلز گاربر، ماریان، فریدمن، روبین، مترجمان: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریفی تبریزی، انتشارات مروارید، 1384
گردآورنده: فریبا نقدی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *