حالت تهوع و استفراغ در زمان حاملگي

حالت تهوع و استفراغ در زمان حاملگي

حالت تهوع و استفراغ در زمان حاملگي

چرا چنين چيزي اتفاق مي‌افتد ؟

طولي نخواهيد كشيد كه پي ببريد عبارت “كسالت صبح‌گاهي” اشتباه است – حالت تهوع و استفراغ در زمان حاملگي مي‌تواند صبح، ظهر يا شب اتفاق افتد. مخصوصا دل‌به‌هم خوردگي شبان‌گاهي ناخوشايند است، زيرا مي‌تواند مانع خوابيدن شما شود و حتي از خواب بيدارتان كند.
هيچ‌كس به درستي نمي‌داند كه دليل و علت حالت تهوع زمان حاملگي چيست، ولي احتمالاً تركيبي از تغييرات فيزيكي متعددي كه در بدن‌تان رخ مي‌دهد، شامل افزايش سريع هورمون‌ها در اوايل حاملگي، تقويت حس دريافت بو و حساسيت به بوهاي مختلف، و اعصاب شكمي كليوي حساس‌تر، در اين وضعيت دخيل هستند.
گرچه هيچ كمكي به حالت تهوع شما نخواهد كرد، ولي احساس امنيت بيشتري خواهيد داشت اگر بدانيد كه تنها نيستيد. دست‌كم سه‌چهارم از مادرانِ آتي نخستين هفته‌هاي حاملگي را زماني طولاني و كسالت‌بار مي‌دانند.
حدود نيمي از زناني كه از حالت تهوع رنج مي‌برند، حدوداً تا پايانِ هفته‌ي چهاردهم به طور كامل از آن رها مي‌شوند. در مورد غالب ديگر زنان، يك ماه يا بيشتر مضاف بر اين رفع حالت تهوع زمان خواهد برد، البته ممكن است بعدها نيز اين بيماري بازگردد يا در دوران حاملگي بيايد و برود.

حالت تهوع و استفراغ در زمان حاملگي

چه‌كار مي‌توان كرد ؟

اگر موردي خفيف از حالت تهوع و استفراغ را تجربه مي‌كنيد، برخي اقدامات به نسبت ساده كافي خواهد بود. (وگرنه، داروهاي ايمن و موثري براي حالت تهوع وجود دارد كه دكترتان مي‌تواند براي شما تجويز كند.) هيچ يك از توصيه‌هاي زير با شواهد و مدارك قوي ثابت نشده‌اند، ولي معمولاً به طور گسترده از جانب ماماها و دكترهاي زايمان توصيه مي‌شوند، و بسياري از زنان به آنها اعتماد دارند.
• وعده‌هاي كوچك غذايي، همچون بيسكوييت را همواره كنار تخت‌خواب خود داشته باشيد. خوردن بيسكوييت و ساندويچ ‌مي‌تواند به بهبود شما و بازگشت‌تان به خواب كمك كند. وقتي از خواب بيدار شديد، چند بيسكوييت بخوريد و 20 تا 30 دقيقه استراحت كرده بعد از جا برخيزيد.
• در زمان شام، از خوردن غذاهاي چرب خودداري نماييد، زيرا كه هضم‌شان به مدت زمان زيادي نياز دارد. همچنين از غذاهاي پرحجم، ادويه‌دار، اسيدي و سرخ‌كردني دوري كنيد، زيرا اين غذاها سيستم گوارش شما را با مشكل مواجه مي‌كنند.
• از مچ‌بند درماني كه در داروخانه‌ها به فروش مي‌رسد استفاده كنيد. آنرا بر مچ خود نگه مي‌داريد، تا دكمه‌ي پلاستيكي آن بر نقطه‌اي مشخص از مچ شما فشار آورد. اين وسيله‌ي ساده و ارزان كه براي برطرف كردن بيماري طراحي شده است، به برخي از زنان حامله در برابر كسالت صبح‌گاهي كمك كرده است.با اين وجود تحقيقات نشان داده است كه تاثيرات آن تا حد زيادي كاذب است.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *