خلق و خوی کودک

خلق و خوی کودک

والدین و خلق و خوی نوزادان تازه متولد شده

والدین باید بدانند که کودکشان با کدامیک از این خلق و خوها متولد شده است و به تناسب خلق و خوی او با او رفتار کنند .این مجموعه صفات و ویژگی ها که در وقت تولد با او به دنیا می آید و در یک سال اول ، کاملا بر او غلبه دارد و در حدود یک سالگی به بعد می توان کمی در او تغییر به وجود آورد و در حدود سه و چهار سالگی نقش اصلی خودش را به مقدار زیاد از دست می دهد مگر اینکه آموخته های پدر و مادر آن را تشدید و تقویت کند .
برخی کودکان آرامند و برخی کاملا نا آرام ، برخی پر از جنب و جوش هستند و برخی نه ، برخی ارتباط خودشان را با محیط خارج محدود می کنند و برخی خود را با همه آشنا می دانند .
باید بدانیم که در این زمینه هیچکس مقصر نیست ، نه شما و نه کودکتان . این خلق و خو زمینه و مایه ای درست می کند که بر اساس آن می توانیم فرزندمان را تربیت کنیم .درست مانند این که شما قرار است به محلی بروید ولی وسیله نقلیه را شما انتخاب نمی کنید بلکه از قبل ، برای شما انتخاب شده است .مطالعات نشان می دهد که می توان به 9 قسمت اصلی خلق و خو توجه داشت.
درک خلق و خوی کودک به والدین کمک می کند با او بهتر انطباق پیدا کنند . ده درصد کودکان بر اساس این خصوصیات “دشوار” ، چهل درصد کودکان” آسان” و پنجاه درصد “معمولی” به حساب می یابند .کودکان دشوار در واقع کودکانی” پر نیاز” هستند .
در واقع تلاش و کوشش نوزاد برای هماهنگی با شرایط جدید خارج از رحم است که خلق و خوی او را رقم می زند .
البته بیاد داشته باشید که خلق و خوی کودک نه یک صفحه سفید است که بتوان هر آنچه خواست بر او نوشت و نه یک قالب سنگی سفت و سخت که نتوان در او تغییری ایجاد کرد .

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *