خواندن کتاب برای کودکان

خواندن کتاب برای کودکان

هنگام خواندن کتاب برای کودکان نکات زیر را رعایت کنید

مانند شخصیت های داستان رفتار کنید: زمانی خواندن یک کتاب برای کودک خوشایند و لذتبخش است که موجودات خیالی داستان به پرواز در آیند، قطارها به صورت واقعی حرکت کنند و صدا بدهند و خرگوش ها در زیر نورماه به خواب بروند.هنگامیکه برای کودک خود کتاب می خوانید فرصت پیدا می کنید تا با صداهای موجودات و شخصیت های داستانی سخن بگویید، تخیلی رفتار کنید و حتی مانند یک کودک باشید.به عبارت دیگر از شخصیت واقعی خود خارج شده و مانند شخصیت های داستانی رفتار کنید. شما تصمیم می گیرید که چقدر هیجان زده باشید، شادی کنید، یا غمگین و حتی عصبانی شوید.
درباره کتاب صحبت کنید: خواندن کتاب برای کودک و بعد صحبت کردن درباره‌ی آن نیز اهمیت زیادی دارد. وقتی فرزندتان درباره‌ی کتاب صحبت می‌کند، با دقت زیادی به حرف‌های‌اش گوش کنید و نسبت به برداشت‌های‌اش رفتاری محترمانه داشته باشید.
اگر بچه‌ها موفق به گفت‌وگو با بزرگ‌ترها بشوند و بتوانند به راحتی برداشت‌های‌شان را از آن‌چه خوانده‌اند بیان کنند، می‌شود گفت عادت به مطالعه در آن‌ها در حال شکل‌گیری است. با پرسیدن سوال درباره‌ی آن‌چه کودک خوانده یا شما برای‌اش خوانده‌اید تخیل ‌آن‌ها را تقویت کرده، توانایی تحلیل و تفسیرشان را بیشتر کنید. مثلا اگر کتاب مورد مطالعه یک اثر داستانی باشد، می‌توان پرسش‌های زیر را از کودک پرسید: «به نظر تو کتاب می‌خواست چه چیزی به ما بگوید؟» یا «تو از این کتاب چه نتیجه‌ای گرفتی؟» یا «از کدام بخش کتاب بیشتر خوشت آمد؟» یا «بیشتر از کدام شخصیت خوشت آمد؟» یا «اگر تو این کتاب را می‌نوشتی، دوست داشتی چطور تمامش کنی؟»
این روزها چه می خوانـــی؟ از بچه ها بپرسید چه کتابی می خوانند سپس در مورد آن با یکدیگر بحث کنید.
تکرار کردن مطالب: بچه ها عاشق شنیدن قصه های تکراری هستند . تکرار کردن مطالب باید بطور منظم باشد يعنی خواندن روزانه ( حتی چند بار در روز ) و مخصوصا” زمانهای فراغت و يا هنگام خواب برای کودکان. در اين جريان مطالب يا داستانهايی که تکرار می شوند، اثر مضاعفی در جذب وعلاقه مند شدن آنها به خواندن دارد. زيرا با تکرار مطالب، معنی داستان کاملا” مفهوم می شود ضمن اينکه متوجه ميشوند، هر داستان دارای آغاز، وسط و پايان است و نيز با جمله بندی و کلمات سئوالی و تعجبی هم آشنا می شوند.چرا که مغز انسان از تکرار لذت می برد و همینکه کودک می تواند حدس بزند بعد از این چه انتفاقی می افتد برایش لذت بخش خواهد بود .

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *