خوب‌ها و بدهای بوفه مدرسه

خوب‌ها و بدهای بوفه مدرسه

خوب‌ها و بدهای بوفه مدرسه

زنگ تفریح، زمان خوردن میان‌وعده است تا دانش‌آموزان در کلاس بعدی تمرکز کافی داشته باشند. گرسنگی که در پی افت قند ایجاد می‌شود، قدرت یادگیری را کاهش می‌دهد ولی خوردن یک وعده غذایی مختصر می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند اما گاهی در بوفه مدرسه گزینه‌های چندان مناسبی در اختیار دانش‌آموزان قرار نمی‌گیرد.

این مطلب شما را با چند ماده غذایی که هم تا حدودی به ذائقه بچه‌ها خوش می‌آید و هم مغذی هستند، آشنا می‌کند.

چیپس از آن خوراکی‌هایی است که به دانش‌آموزان توصیه می‌شود خوردن آن را به حداقل برسانند زیرا هم اسید چرب ترانس بالایی دارد و هم نمک زیادی وارد بدن می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم بچه‌ها به جای آن ظرفی از سیب‌زمینی سرخ‌شده خانگی با خود به مدرسه ببرند زیرا در این صورت هم روغن مصرفی روغن مخصوص سرخ کردن است و هم با افزودن گیاهان معطری مثل آویشن و پودر سیر می‌توان نمک مصرفی را به حداقل رساند.

خوب‌ها و بدهای بوفه مدرسه

احتمال وجود اسیدهای چرب ترانس، شکر اضافی و آکریلامید در بیسکویت زیاد است بنابراین می‌توانید به جای آن یک برش کیک خانگی بسیار خوشمزه به عنوان خوراکی زنگ تفریح به فرزندتان بدهید که هم مواد اولیه مرغوب‌تری دارد و هم تازه‌تر است. آب‌میوه‌های آماده حتی اگر هیچ افزودنی‌ای (حتی شکر هم) نداشته باشند، ویتامین کمی دارند بنابراین چه بهتر که آن‌ها را با میوه‌های تازه و فصل جایگزین کنید.نوشابه، گاز و شکر زیادی دارد بنابراین هر لیوان آن انرژی فراوانی را وارد بدن می‌کند بدون آنکه ارزش غذایی داشته باشد. به جای آن نوشیدن یک لیوان دوغ می‌تواند به بهبود وضعیت تغذیه دانش‌آموز کمک کند.پفک نمک فراوان و ارزش تغذیه‌ای ناچیزی دارد و می‌توان ذرت بوداده را که منبع فیبر و املاح است، جایگزین آن کرد.آب‌نبات‌ها چسبنده هستند و به دندان‌ها می‌چسبند به همین دلیل می‌توانند باعث پوسیده شدن دندان‌ها شوند اما شکلات‌های تلخ به دلیل فلاونوییدهای فراوانی که دارند به بهبود وضعیت تغذیه‌ای کمک می‌کنند.آلوچه و انواع ترشک‌ها معمولاً از میوه‌های نامرغوب تهیه می‌شوند ولی مصرف میوه‌های خشک نه تنها فیبر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند بلکه املاح ضروری برای رشد (نظیر آهن و کلسیم) را نیز به بدن می‌رساند. البته می‌توان از آن‌ها همراه مغزها و دانه‌های خام (نظیر بادام، پسته و فندق) برای هر چه مغذی‌تر شدن برنامه‌ غذایی روزانه استفاده کرد.

فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس مملو از نیترات هستند که در بدن به نیتروزآمین که ترکیبی سرطان‌زاست تبدیل می‌شود بنابراین تهیه ساندویچ مرغ خانگی که البته با چند ورقه پنیر پیتزا طعم‌دار شده است، می‌تواند میان وعده مغذی‌تری باشد.

منبع: سلامتیران

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *