خود کنترلی در کودکان

خود کنترلی در کودکان

نحوه آموزش خویشتن داری و خود کنترلی در کودکان وخواسته های آنها

خویشتن داری یا خود کنترلی یعنی توانایی کودک در به تاخیر انداختن نیاز برای رسیدن به چیز بهتری در آینده . برای این کار می توان به میزان بزرگی کارها، به کودک پاداشهای بزرگتری بدهیم . کودک یاد می گیرد پاداش بزرگتر را به پاداش کوچکتر ترجیح دهد . مثلا کودکی که در خیابان اظهار گرسنگی یا دفع می کند می توان در حد معقول ، با پیشنهاد یک پاداش که مورد علاقه کودک است از وی خواست که کمی صبر کند تا به مکان مناسبی برسید . کودک برای رسیدن به آن پاداش بزرگتر ، فعلا از لذت کوچکتر ( دفع ) صرف نظر می کند .

کودکی که خود کنترلی ضعیف دارد کم طاقت ، هواس پرت است وصبر و تحمل کمی دارد .البته به یاد داشته باشید که افراط در تکنیک خود کنترلی به کودک آسیب خواهد زد . کودکانی که توسط والدین مجبور به خود کنترلی بیش از حد می شوند ، خجالتی می شوند ، نمی توانند احساسات خود را بیان کنند  در نتیجه خواسته هایشان را غیر مستقیم می گویند . دروغگو وپنهان کار می شوند .

در زمانهایی که با اقتدار با کودک  رفتار می کنید و کودک شما را متهم به “نا مهربانی” میکند با او اینگونه سخن بگویید :

من تو را دوست دارم و به همین دلیل آینده تو برای من مهم است  گاهی برای محفاظت از تو ، باید تو را از چیز هایی منع کنم . وقتی بزرگ تر شدی خواهی فهمید که من برای تو کار بزرگی انجام داده ام .

 ما از کودک نمیخواهیم مطیع ما باشد تنها از او میخواهیم ضوابطی را که به او یاد آوری میکنیم رعایت کند .

 احترام به دیگران با احترام گذاشتن به والدین شروع می‌شود. احترام هیچگاه نمی‌تواند یک طرفه باشد، به همین دلیل برای اینکه به کودک احترام گذاشتن به دیگران را بیاموزیم، قبل از هر چیز باید با او با احترام رفتار کنیم. عشق ورزیدن به کودک بدون فاکتور احترام نمی تواند پاسخ گوی نیاز کودک باشد.

فرمولی برای بر آورده کردن خواسته های کودک

هنگامی که کودک خواسته ای دارد،ابتدا به کودک اجازه دهید تقاضا کند، سپس خواسته اش را  طبق این فرمول اجابت کنید.

به این فرمول توجه کنید :

نیاز >>> تلاش >>> امتیاز >>> خواسته

کودک شما باید ابتدا احساس نیاز کند و برای احساس نیازش آنقدر انگیزه داشته باشد که تلاش کند . البته بسیاری از اوقات  تلاش به تنهایی ما را به خواسته نمی رساند زیرا که امتیاز لازم را ممکن است به دست نیاورده باشیم . پدر و مادری که از روی دلسوزی تلاش و امتیاز را از این فرمول حذف نمایند و کودک خود را از “نیاز” ، مستقیما به “خواسته” برسانند در حق کودک خود بی رحمی می کنند.

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *