در مورد ترس کودکان

در مورد ترس کودکان

در مورد ترس کودکان به این نکات توجه کنید:

1- هرگز احساسات و ترس در كودك را بي ارزش نشماريد و هيچ گاه به خاطر ترسيدنش او را تحقير نكنيد و بدانيد كه بي توجهي به چيزهايي كه او را مي ترساند كمكي به حل مشكل نمي كند.
۲- از او بخواهيد علت ترسش را بگويد و درباره آن با او صحبت كنيد
۳- بيش از حد لزوم از او مواظبت نكنيد و اجازه بدهيد او خودش از چيزهايي كه مي ترسد دوري كند و كودك را هيچ وقت به انجام دادن كارهايي كه از آن واهمه دارد وادار نكنيد.
۴-بيش از حد عكس العمل نشان ندهيد زيـــــرا توجه زياد شما باعث تقويت تـــرس در كـــودك مي شود.
۵- به كودك دلداري دهيد تا ياد بگيرد بر ترسش مسلط گردد.
براي مثال اگر او از رفتن به يك مدرسه جديد مي ترسد، بايد با او همدردي كنيد و برايش توضيح دهيد. به عنوان مثال بگوييد :
“من مي دانم كه از رفتن به اين مدرسه هراس داري و شايد از اين كه دوستان جديدي پيدا مي كني نگران هستي؛ ولي من فكر مي كنم در آن لحظه احساس خيلي بهتري خواهي داشت. ”
۶- با او در مورد چيزهايي كه او را مي ترساند گفت وگو كنيد. به او يادآوري كنيد كه قبلاً هم دوستان جديد زيادي پيدا كرده بود و او را تشويق كنيد كه به مدرسه برود. راه حل مفيد ديگر اين است كه شما برايش نقش بازي كنيد كه چه طور با مردم روبه رو شود و خودش را معرفي كند.
۷- يادش بياوريد كه قبلاً هم در يك زماني از چيزي مي ترسيده و بعد از مدتي ترسش ريخته و ديگر از آن نمي ترسد.
۸- به او قوت قلب بدهيد و به او كمك كنيد تا با ترس روبه رو شود. در ضمن در يك دوره طولاني، صلاح نيست دائم به او ياد بدهيد كه از هر چيزي كه مي ترسد دوري كند.
9- از ترسهای خود در دوران کودکیتان با او صحبت کنید و بگویید شما هم وقتی هم سن او بودید می ترسیدید ولی با بزرگ شدنتان ترسهایتان کمتر شده .
10- هیچگاه به او نگویید چیزی برای ترسیدن وجود ندارد زیرا که او فکر می کند خود ترسو ترین موجود عالم است و از این بابت احساس بدی خواهد داشت .
11- استفاده از طلسم ( شیئی مانند یک سکه و…) می تواند به کودک کمک کند در مواقعی بر ترسهایش غلبه کند
12- در صورتی که با این راهکارها نتوانستید کاری از پیش ببرید به یک متخصص مراجعه کنید .

13- برخی بازی ها می توانند کودک را برای مواجهه با خطر آماده کنند . ” بیا با هم تمرین کنیم اگه تو خیابون گم شدی باید چکار کنی ” ” بعد از این بازی دیگه تو می تونی از خودت در مقابل دزد ها دفاع کنی ”
14- خجالتی بودن و کمرویی در برخی کودکان خصوصا کودکان نوپا تا حدی طبیعی است ولی برخی موارد نیز می تواند باعث کمرویی در کودک شود : مثلا کودکان دوست ندارند بیش از چند دقیقه مرکز توجه غریبه ها قرار بگیرند زمانی که ما اصرار به هنر نمایی های کودک این دخواست ما او را مضطرب می کند .قبل از رفتن به جمع غریبه ها باید با او تمرین کنید ” بیا تو چشای هم نگاه کنیم ، سلام کردن و…
بازی هایی همچون سایه بازی و چراغ قوه بازی می تواند در کاهش ترس از تاریکی کمک کند .

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *