دلایل غذا نخوردن کودک

دلایل غذا نخوردن کودک

دلایل غذا نخوردن کودک
بی‌اشتهایی یا بد غذای کودک یکی از مشکلات جدی تغذیه‌ای است چرا که ممکن است منجر به سوء تغذیه جدی شود. بنابراین باید دانست تنها گرسنگی نیست که کودک را به سوی غذا می‌کشاند و یا فقط سیر بودن موجب دوری از غذا نمی‌شود بلکه عوامل گوناگونی مانند عادت‌های خانواده و آموزش‌هایی که کودک در خانواده فرا گرفته است، روش‌های نادرست در تغذیه گرفته تا مشكلات جسمی بر اشتهای کودک تاثیر می‌گذارند.. در ادامه تعدادی از این دلایل ذکر خواهد شد.
مشکل جسمی
در مرحله اول برای مقابله با بی‌‌اشتهایی شما باید سلامت جسمی كودك را مورد بررسی دقیق قرار دهید، چون ممكن است كودك شما به دلیل نوعی بیماری یا وجود سوء جذب، یا حتی حساسیت‌های غذایی میلی به خوردن نداشته باشد.
رژیم غذایی
رژیم غذایی نیز بی‌تاثیر در اشتهای کودک نیست. غذاهایی که چرب باشند، اشتیاق کودک را نسبت به غذا خوردن کمتر می‌کنند برای مثال اکثر بچه‌ها شیر را دوست دارند، اما بچه‌های بی‌اشتها شیر بدون سرشیر و شیر کم چرب را بهتر می‌خورند. گوشت ، سبزیجات و میوه نیز از منابع غذایی خوب برای کودکان به شمار می‌رود.
بچه‌ها با غذا نخوردن اعتراض می‌كنند.
شایع‌ترین دلیل بی‌میلی كودكان به پیروی از روش‌های نادرست والدین در تغذیه‌ آنهاست؛ روش‌هایی كه ناخودآگاه موجب لجبازی و خودداری آنها از خوردن می‌شود. البته نباید این نكته را هم از نظر دور داشت كه بی‌اشتهایی كودكان در كنار دلایل جسمی، دلایل روحی نیز دارد. به طوری كه اگر شرایط روحی و روانی كودك و راه و روش تغذیه او از بدو تولد مناسب باشد معمولا نباید شاهد بی‌‌اشتهایی در كودك باشیم. در حقیقت یكی از ابزارهای ارتباطی كودك با محیط اطرافش غذا خوردن است تا جایی كه می‌توان از شیوه غذا خوردن كودك به رابطه‌اش با محیط اطراف پی‌برد. معمولا كودكان هر اعتراض یا مشكلی نسبت به محیط اطراف را در روش غذا خوردن‌شان نشان می‌دهند. بنابراین اگر كودك شما میلی به غذا خوردن ندارد و شما از سلامت جسمانی او اطمینان دارید، باید از آسایش روحی و روانی كودك‌تان آگاه شوید.
ـ گاهی بچه‌ها به علت دیر خوابیدن شبانه، خستگی و یا خواب‌آلودگی، اشتهایی به خوردن وعده‌های غذایی از خود نشان نمی‌دهند؛ بهتر است به جای اصرار و پافشاری، چند دقیقه‌ای قبل از دادن غذا، بچه را به غذا خوردن فرا خوانده و با شستن دست و روی او و برطرف کردن هیجان و خستگی‌اش، اقدام به غذا دادن کنید
منابع:
http://daneshnameh.roshd.ir/
http://www.tebyan.ne
www.seemorgh.com/lifestyle
http://www.tebyan.net
گردآورنده: فریبا نقدی

،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *