دوران جنینی کودک

دوران جنینی کودک

دوران جنینی و تاثیر آن بر آینده کودکان

در واقع تولد اصلی نوزاد درست از لحظه لقاح شروع می شود و تربیت کودک از همان مراحل ابتدایی شروع می شود و محیط می تواند بر آن تاثیر بگذارد و همین تاثیرات محیط است که دست به دست وراثت می دهد و تفاوت کودکان را باعث می شود .دوران بارداری دوران مهمی است آنقدر مهم که اولین سئوال هر مشاور کودک این است که : دوران بارداری خود را چگونه گذرانده اید؟ آیا در آن دوران استرس یا بحرانی داشته اید یا نه ؟
حالات روانی مادرنقش مهمی در آین دوران ایفا می کند . علاوه بر حالات روحی مادر، تغذیه ، مصرف دارو ، سن مادر و پدر و حتی انتظار برای به دنیا آمدن جنین بر روان کودک تاثیر دارد و به همین جهت است که توصیه می شود مادر در این دوران با جنین خود حرف بزند ، قصه بگوید و اشتیاق خودش را برای تولد ، به او ابراز کند .
امروزه در روانشناسی اصطلاحی بنام پدر باردارنیز آورده شده و این نشان دهنده نقش پدر در دوران بارداری مادر است و آن آرامشی است که پدر برای مادر فراهم می کند و مادر را دور از استرس نگه می دارد . در واقع تاثیر پدر بر جنین غیر مسقیم است در حالی که تاثیر مادر به شکل مستقیم است .
یادگیری از دوران بارداری آغاز می شود اگر چه نقش ژنتیک بعنوان زمینه ساز نیز مهم است . زمینه ساز به این دلیل که یک بیماری مثل افسردگی در یک نفر از اعضای خانواده بروز می کند ولی در بقیه بروز نمی کند . وقتی بررسی می کنیم می بینیم فرد افسرده بیشتر از بقیه در شرایط نامساعد قرار گرفته و تجربیات بد تری را نسبت به بقیه داشته است در حالی که خواهر و برادران دیگراو شاید چنین تجربیاتی را نداشته اند و این ژن معیوب (افسردگی) در آنها بروز نکرده است . این موضوع نشان دهنده آن است که با تغییر محیط قادر خواهیم بود تا حدی تاثیر ژنها را کنترل کنیم . احساسات ، نگرشها ، رفتارها و عادات همه ما تحت تاثیر محیط فرهنگی – اجتماعی و خانوادگی ماست . در واقع تعامل بین وراثت و محیط است که شخصیت فرزندان ما را شکل می دهد.متاسفانه هنگام زایمان نیز عواملی چون زایمان زودرس یا دیررس، روش زایمان و میزان اکسیژن رسانی در بدو تولد و… نیز می توانند بر شخصیت کودک تاثیر بگذارند .از جمله مسائل دیگری که بر کودک و شخصیتش موثر است ، میتوان از بیماری ها و آسیب های دوران کودکی نام برد .

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *