دوره های رشد جنین

دوره های رشد جنین

دوره های حساس رشد جنین که بیشترین آسیبها به جنین در این دوره وارد میشود

هر اندام يا ساخت داراى دوره حساسى است كه طى آن رشد میتواند صورت گيرد، و نارساييهاى فيزيولوژيكى، اختلالات كاركردى، و تغييرات ريخت شناسى جزئى احتما ناشى از اختلالاتى است که در طول این دوره جنينى اتفاق می افتد. عقب ماندگى ذهنى شديد ممكن است در اثر تماس جنین در حال رشد با پرتو افشانى بسيار زياد در طول دوره مربوط به هفته هشتم تا شانزدهم بارداری ایجاد شود. .
داروهايى كه در طول باردارى تجويز می شود ممكن است به گيرندهاى كه مورد نظر نبوده است يعنى رويان يا جنين در حال رشد تماس حاصل كند و به صورت عوامل كژريختى عمل نمايد. جامعه پزشكى زمانى بر اين اعتقاد بود كه جفت جنين را از هرگونه اثرات دارو كه مادر مصرف كرده باشد، محافظت می كند ولى اينك مشخص شده است كه تقريباً تمام داروها میتوانند از جفت عبور كنند و به جنين برسند. مادران باردارى كه براى حفظ سلامتى خود به درمان دارويى نياز دارند بايد تحت مراقبت پزشك متخصص باشند تا خطر كژريختيهاى مادرزادى به حداقل برسد..
به طور كلى قابليت ايجاد كژريختى داروهاى تجويزى در يكى از سه مقوله زير میگنجد: (الف) بعضى داروها قطعاً به عنوان عامل كژريختى شناخته شده اند نظير تاليدوميد; (ب) بعضى داروها نيز قابليت ايجاد كژريختى را تحت برخى شرايط دارند نظير آسپيرين در طول سه ماهه اول باردارى; و (ج) بعضى داروها نيز اثرات منفى دربر ندارند..
اغلب متخصّصان كژريختى شناسى توصيه می كنند كه از مصرف داروها به جز مواردى كه براى سلامتى و رفاه زن باردار مطلقاً ضرورى است، بايد اجتناب كرد. .
مصرف بى رويه الكل توسط زنان باردار نیز به عدم رشد درون رحمى، ناهنجاريهاى مفصلى، بيمارى قلبى مادرزادى ونشانه هاى ترك دارو در نوزادان منجر می شود.نوزاد مادرانى كه معتاد به مصرف مواد مخدّر هستند در هنگام تولّد به دارو اعتياد دارند و نشانه هاى ترك دارو در آنان حادّ است كه میتواند منجر به مرگ آنان گردد. اثرات دامنه دار مصرف بعضى مواد مخدّر قبل از باردارى به طور مشهود قابل مشاهده است..

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *