دوقلوهاي دوست داشتني

دوقلوهاي دوست داشتني

نام‌های من و خواهرم شباهت کلامی زیادی  با هم دارد و به همین دلیل از بچگی در خانواده یا مهمانی‌ها همیشه مرا به نام خواهرم که 5 سال از من بزرگتر بود صدا می‌زدند و گاهی  اطرافیان می‌پرسیدند «تو کدومی!؟» این برخورد اطرافیان اگرچه از روی بی‌توجهی بود و منظور به‌خصوصی نداشتند با این وجود گاهی در دل فریاد می‌زدم « برای هزارمین بار! من یاسمین‌ام!» چنین موقعیت‌هایی برای آنها که  دوقلو هستند به مراتب بیشتر رخ می‌دهد و می‌توانم درک کنم در مواجهه با برخورد دیگران چقدر حرص می‌خورند. علاوه بر این متاسفانه جامعه و حتی والدین دوقلوها تصور می‌کنند که شباهت ظاهری دوقلوها، از انها انسان‌هایی با شخصیت کاملا مشابه می‌سازد در صورتی که هر قل شخصیتی منحصر به فرد دارد و برخوردهای پر از خرافه، قیاس و دور از عقل اطرافیان برایش ناخوشایند است. به همین دلایل سری به دکتر اسما عاقبتی، متخصص کودک و نوجوان زدم تا راهنمایی برای تربیت و برخورد با دوقلوها تدوین کنم. امیدوارم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

1.       اگر احساس کردیم یک قل را بیشتر دوست داریم: تفاوت‌های شخصیتی ناشی از عوامل محیطی، تربیتی و علایق شخصی هر قل باعث تفاوت‌هایی در شخصیت و رفتار دوقلوها می‌شود؛  والدین عزیز بدانید که حتی اگر ترجیح مورد نظر خود را به زبان نیاورید، قل دیگر ممکن است از رفتار و اعمال شما‌ به نظر باطنی‌تان پی ببرد ( مثلا گذاشتن عکس یک قل بر پس‌زمینه رایانه یا تعریف و تمجید بیشتر او مقابل اطرافیان) در این موارد والدین به جای فرق گذاشتن بین کودک بهتر است شخصیت  هر کدام از فرزندان خود را به صورت یک واحد کلی نپندارند بلکه نقاط قوت شخصیتی هر کدام از فرزندان خود را استخرج کنند (مثلا استعداد نقاشی، اداب معاشرت، راستگویی، توانایی ورزشی  و…) و این موارد را در هر کدام از قل‌ها مورد توجه قرار دهند.

دوقلوهاي دوست داشتني

2.       در مقابل  زبان رمزی دوقلوها و تیم‌شدن انها علیه والدین چه واکنشی نشان دهیم؟ این رفتار تنها مختص دوقلوها نیست  و به‌طور کلی نباید چنین رفتاری را مانند عملکرد یک سازمان جاسوسی، خیلی پیچیده و غیرقابل نفوذ تصور کنیم. اگر این نشانه‌های ارتباطی بین ان دو در جهت سازنده و صمیمیت بخشیدن بیشتر بین انهاست خوب است انها را تشویق کنیم اما اگر هدف دوقلوها ایجاد نوعی بدرفتاری، خشونت یا کار زشت است باید با هر دوی انها مطابق قوانین خانواده برخورد و برای‌شان تنبیه یکسانی در نظر گرفته شود.

3.       اگر درس یکی از قل‌ها بهتر بود: متاسفانه والدین از انجا که ظاهر مشابه دوقلوها را می‌بینند انتظار دارند که تمام ویژگی‌های شخصیتی و عملکردی انها هم مثل هم باشد در صورتی که عوامل محیطی و علایق شخصی هر کدام از قل‌ها می‌تواند سبب تفاوت‌هایی در عملکرد‌های مختلف انها از جمله عملکرد تحصیلی انها شود؛ مثلا یکی از انها علاقه زیادی به ریاضی داشته باشد و دیگری عمیقا ادبیات را دوست بدارد. بنابراین به جای تمرکز بر یک ویژگی منفی بهتر است استعدادهای مثبت فرزندمان را بیابیم و انها را تقویت کنیم.

دوقلوهاي دوست داشتني

4. استقلال شخصیتی و عملکردی دوقلوها از چه زمانی اغاز می‌شود؟ شخصیت قل‌ها از همان بدو تولد و اولین ارتباط مادر با انها شروع به شکل‌گیری می‌کند. گاهی تداوم ارجیت شیردهی به یک قل سبب تاثیرگذاری بر شخصیت قل‌ها می‌شود و به همین منوال شرایط محیطی در طول زمان بر قل‌ها اثر می‌گذارند. از والدین می‌خواهم که به شخصیت مستقل دوقلوها احترام بگذارند و انها را موجودات رونویسی شده از هم نپندارند و به خاطر بسپارند بدترين رفتار با دوقلوها مقايسه آن ها با يكديگر است.

5.       آیا باید از هر شیئی دو تا تهیه کنیم؟ به هیچ وجه. باید به فرزندان مان بياموزيم كه زماني وسيله اي را تهيه مي كنيم كه به آن احتياج داريم مثلا اگر لیوان یک قل شکسته، نباید برای هر دوی انها مجددا لیوان بخریم.

6.       ایا دوقلوها باید عین هم لباس بپوشند؟ نه لزوما. معمولا والدین دوقلوها بنا به ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری مشابه فرزندان‌شان پوشاک مشابهی برای انها تهیه می‌کنند اما بهتر است از زمانی که کودک قدرت انتخاب و اظهار نظر را پیدا کرد، لباس یا وسایلی که از نظر کاربرد و قیمت می‌پسندیم را به انها معرفی کنیم  و اجازه دهیم انها خودشان انچه دوست دارند را از مجموعه مورد تایید ما انتخاب کنند.

7.       ایا دوقلوها باید هم‌کلاس باشند؟ در این مورد قانون مشخصی نداریم.اگر والدین متوجه شوند که اولیای مدرسه، معلم و دانشاموزان مرتب فرزندان انها را با هم مقایسه می‌کنند باید انها را در کلاس‌های جدایی نام‌نویسی کنند در غیر این صورت هم‌کلاس بودن انها سبب پیش‌رفت تحصیلی و خوشایند بودن محیط کلاس برای انها می‌شود.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *