تاثیر رابطه خواهر و برادر در پیشگیری از ابتلا به افسردگی

تاثیر رابطه خواهر و برادر در پیشگیری از ابتلا به افسردگی

تاثیر رابطه خواهر و برادر در پیشگیری از ابتلا به افسردگی

اگر از مشکلات و بیماری‌های روحی و روانی فرزندان طلاق یا یتیمان سخن زیاد شنیده‌ایم، این بار محققان از وجه دیگر خانواده در سلامت روانی ما می‌گویند ، و آن خواهر و برادر است.تازه‌ترین تحقیقات می‌گوید این وجه، حتی شاید مهمتر از پدر و مادر هم باشد.

در این مطالعه ی جدید که در نشریه” روانپزشکی عمومی ” منتشر شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که هر چقدر رابطه ی  یک کودک با خواهر و برادرهایش بهتر باشد، احتمال این که در بزرگسالی به بیماری افسردگی مبتلا شود، کمتر است.

به گزارش رویترز، در این مطالعه ، محققان بیمارستان بوستون، بیش از 200 مرد بین 20 تا 50 ساله را بررسی کردند. میزان افسردگی‌شان را با آزمون های استاندارد سنجیدند و پرسشنامه ای را در مورد رابطه‌شان با خواهر و برادرها و همچنین پدر و مادرشان پر کردند، نتایج به این ترتیب بود که 26درصد از کسانی که رابطه ی پرتنش و غیردوستانه‌ای با خواهر و برادرشان داشتند ، تا سن 50 سالگی به افسردگی دچار شدند.
حتی داشتن ارتباط خوب با یکی از خواهر و برادرها در این مطالعه برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی موثر شناخته شده است.

تاثیر رابطه خواهر و برادر در پیشگیری از ابتلا به افسردگی

افسردگی در بزرگسالی :
جالب این که بین کسانی که با پدر و مادرشان رابطه خوبی داشتند و نداشتند، هیچ تفاوت معنی‌داری از این لحاظ وجود نداشت. به عبارت دیگر، احتمال ابتلای هر دو گروه به افسردگی در بزرگسالی یکسان بود. این نشان می‌دهد ارتباط با خواهر و برادر، به نسبت رابطه با پدر و مادر، نوع دیگری از نیازهای روحی و روانی کودک را تامین می‌کند که تامین‌نشدنش می‌تواند زمینه ی ابتلای او را به افسردگی فراهم کند.
عکس فرستاده شده توسط آقای رسول کریمی
البته پیش از این در تحقیقات روانشناسان رشد مشخص شده بود کودکانی که خواهر یا برادر دارند، بیشتر و بهتر از کودکان در خانواده‌های تک‌فرزندی می‌توانند مهارت‌های اجتماعی و زندگی را بیاموزند و از این لحاظ از بقیه هم سن و سال‌هایشان جلوتر هستند.
شاید کم‌شدن احتمال ابتلاء به افسردگی هم با همین نکته در ارتباط باشد.
کودکان در خانواده امکان این را پیدا می‌کنند که زندگی جمعی و کنارآمدن با افراد را تمرین کنند و همین باعث می‌شود بهتر بتوانند احساساتشان را بیان کنند و در مواقع لزوم از دیگران کمک بخواهند . ضمن این که فضایی برای رقابت‌های کوچک و بزرگ وجود دارد که کودک در آن می‌تواند تلاش برای موفقیت را از موقعیت‌های کوچک‌تر و سالم‌تر آغاز کند.
البته یک نکته دیگر در این مطالعه وجود دارد و این که پدر و مادر افسرده، احتمال ابتلای فرزندان را به افسردگی بالا می‌برد. این همان نقش ژنتیک در بیماریهای مثل افسردگی است که محققان پیش از این به آن رسیده‌ بودند.
منبع : همشهری آنلاین – با تغییر و تلخیص

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *