راههای افزایش مطالعه

راههای افزایش مطالعه

کودکان و راه های پرورش مطالعه در آنها

خلق داستان توسط کودک: یکی از روشهایی که کودک به کتاب علاقه مند می شود این است که از او بخواهیم داستانی را خود خلق کرده و آنرا برای شما بخواند و شما نیز آنرا برای او نوشته و برای دیگران بخوانید . بیاد داشته باشید که داستانهی کودکان نباید حتما معنی دار باشند .دوست داری در مورد اتفاقی که برات افتاد داستانی بنویسیم
کابوسهای کودک خود را به داستان تبدیل کنید : آیا تا بحال خواب بد دیدی ؟ چه شکلی بود؟ دوست داری درموردش داستانی بگی ؟
اختصاص یک طبقه از کتابخانه به کودک: نکته ديگری که به کودک انگيزه کتاب خواندن و کتاب خريدن می دهد، اين است که يک قفسه از کتابخانه منزل را به کودکتان اختصاص دهيد، به اين ترتيب علاوه بر شاد کردن او و احترام گذاشتن به فرزندتان، اهميتی را که به کتاب خواندن او می دهيد را خاطر نشان کنيد. همچنين می توانيد در مناسبت های مختلف کتاب و حتی کارت عضويت کتابخانه و يا اشتراک مجلات مخصوص کودک به او هديه دهيد.علاوه ‌براین‌که والدین بایستی در منزل صاحب یک قفسه‌ی کتاب باشند، ضروری است قفسه‌ی جداگانه‌ای را هم برای فرزندشان ترتیب بدهند و در فواصل معین با او به تبادل کتاب بپردازند.
آنها را با نویسندگان کتاب آشنا کنید : بردن کودک به نمایشگاه‌های کتاب، آشنا کردن وی با نویسندگان و تبادل جملاتی بین او و نویسنده و سرانجام گرفتن امضا برای کودک در صفحه‌ی اول کتاب، می‌تواند تاثیر مثبتی در دوستی او با دنیای کتاب داشته باشد.
مسابقه کتاب خوانی برگزار کنید: يکی از فعاليت های شاد و سرگرم کننده، مسابقه کتابخوانی است. به اين ترتيب که چند تن از اعضای خانواده و همسالان، می توانند کتابی رامطالعه کنند و در پايان هفته، خلاصه آن را برای يکديگر بازگو کرده و از يکديگر پرسش و پاسخ مطرح کنند.
زنگ کتاب خوانی :ایجاد جو مطالعه در خانه، کتابخوانی پدر و مادر، تامین سکوت لازم برای این کار، گفت‌وگوی زن و شوهر درباره‌ی کتاب‌ها و نویسنده‌ها و نیز وجود کتابخانه در منزل، اهمیت به‌سزایی در توجه کودک به کتاب دارد. اگر اعضای خانواده در یک ساعت معین تلویزیون را خاموش کرده و به مطالعه‌ی کتاب یا روزنامه بپردازند، هم موفق به کاهش رابطه‌ی کودک با تلویزیون خواهند شد و هم به ایجاد عادت کتابخوانی در کودک کمک خواهند کرد.
برای شکوفايی ذوق کتابخوانی در کودکان، بايد نشان دهيد که خودتان به کتاب و مطالعه علاقه داريد، سعی کنيد الگوی خوبی برای فرزندتان باشيد اختصاص 15 دقيقه ” زنگ کتاب ” درروز می تواند يک برنامه کاملا” عملی و تشويقی برای کودکان باشد، به اين ترتيب که اعضاء خانواده در فرصت مناسب، مثلا” شب ها قبل از خواب، در مکان مشخص جمع شوند و بطور جمعی کتاب بخوانند و سپس با هم به تبادل نظر بپردازند.

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *