رشد زبان در کودکان

رشد زبان در کودکان

عوامل موثر بر رشد زبان در کودکان و زنجیره رشد زبان

تفاوت های مزاجی در کودکان که تا حدودی ارثی است از زمان نوپایی تا رفتن به دبستان تاثیرعمده ای بر رشد زبان می گذارد . برون گرایی یا جامعه پذیری ، آمادگی زبانی را افزایش می دهد و از این رو ممکن است در رشد توانایی های زبانی نقش مهمی داشته باشد . مهارت های حافظه صوتی نیز تا حدودی ارثی است و تاثیر مستقیمی بر فراگیری زبان دارد . از دیگرعوامل تاثیر گذار بررشد زبان در کودکان محیطی است که کودک در آن متولد می شود و رشد می یابد،والدین نیز ازتاثیر به سزایی در رشد زبان در کودکان دارند. مقیاس های زبان کودک با وضعیت اقتصادی ، تحصیلات و هوش کلامی مادر مرتبط است .افزایش تعامل های دو تایی بین شیرخواران و بزرگسالان پاسخگو و نیز تعامل مادر – شیرخوار- خواهران و برادران زمینه را برای یادگیری زبان اولیه آماده می کند مطالعات نشان داده که مدت زمانی که مادران ، در موقعیت های مختلف ، صرف تعامل با کودکان 18 تا 29 ماهه می کنند ، تاثیر عمده ای بر تجربه زبان شناختی کودکان دارد، کیفیت گفتار کودکان نیز برکیفیت گفتار فرزندانشان تاثیربسیاری دارد .
در 2 ماهگی کودک تولید اصوات بغبغویی را اغاز می کند .
در 4 ماهگی لبخند می زند ، زیر و بمی بغبغو را تغییر می دهد.
در 6 ماهگی شروع به غان و غون می کند.
در 8 ماهگی اغلب از گفته های دو سیلابی مانند( ماما) یا( بابا ) استفاده می کند، از صداها تقلید می کند.
در 10 ماهگی برخی از واژه ها یا حرکات بیانگر را می فهمد (ممکن است بگوید “نه ” یا سرش را تکان دهد.
در 12 ماهگی برخی از دستورات ساده را می فهمد ، جمله های تک واژه بیشتری به کار می برد ، نظیر نی نی ، بای بای ، و ددر،نیزممکن است صدای سگ و حیوانات دیگر را تقلید کند.
در 14 ماهگی واژگان مرکب از 3 تا 50 واژه دارد ، ممکن است از عبارات 2 واژه ای استفاده کند ، هنوز غان و غون می کند ، از واژه های چند سیلابی یا الگوی اهنگین پیچیده استفاده می کند.
در 24 ماهگی واژگان به بیش از 50 واژه می رسد، عبارات دو واژه ای می شود و علاقمند به برقراری ارتباط کلامی است.
در 30 ماهگی عباراتی که به کار می برد 3 تا 5 واژه ای است دارای خطاهای دستوری بیشمار است ،درک گفته های بعضی از کودکان دشوار است و فهم مطالب گفتاری پیبشرفت زیادی دارد.
گردآورنده: سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *